onsdag 6 april 2011

"Vår förbannade skyldighet"

Svenska frivilliga i Varkaus, Finland, som just färdigställt en erövrad sovjetisk T-34 för ny insats, mot Röda armén. Bilden är aldrig tidigare publicerad. FOTO: Edmund Herstad

Missade du gårdagens dokumentärfilm om svenska frivilliga för Finland så sänds den igen torsdag 7 april kl 23 på SVT Kunskapskanalen. Detta var en dokumentär som överträffade mina förväntningar och som du nog även vill spela in (den finns inte på SVT Play).

Dokumentären "Finlands sak är vår" är en helt nygjord dokumentär om och med svenska frivilliga i både vinterkriget och fortsättningskriget. Man blandar alltså film av de frivilliga när det begav sig (flera klipp som jag aldrig sett tidigare) och proffsiga intervjuer med de idag mest vitala av veteranerna. Bland de intervjuade finns Lars Björklund, som finns på omslaget av den inbundna upplagan av Svenskar i krig. Vidare medverkar Carl-Ragnar Béve (läs om honom i Från Salla till Hangöudd) och frivilligsoldaterna Bengt Jansson, Sven-Göran Heikka och Stig Skogsberg med flera (mer om dem i Fronten närmast Stockholm).

Bland de mest minnesvärda citaten i dokumentären tycker jag Stig Skogsberg står för, frivillig redan 1940 och still going strong. Han menar att den svenska frivilliginsatsen var "vår förbannade skyldighet".

OBS! En till finländsk dokumentär men enbart om Hangöfronten (bl a Svenska Frivilligbataljonen) sänds nu på lördag 9 april klockan 20. Den heter "Hangökriget" och sänds igen tisdag 12 april klockan 22 och torsdag 14 april klockan 23. Dessa tips har nu stått på de finlandsfrivilligas egen sajt ett tag men jag har lyckats missa dem.

7 kommentarer:

Sven-Eric sa...

Skulle vara intressant att få höra en förklaring från de här individerna varför man inte ansåg samma sak om tyskarnas anfall mot Norge.

Lars Gyllenhaal sa...

Som jag har dokumenterat i boken "Svenskar i krig" och lite mera i "Swedes at War" var f.d. finlandsfrivilliga den mest framträdande gruppen bland de ca 300 svenska medborgare som våren 1940 ställde upp för Norge. Många fler önskade delta men stoppades vid försök, bl a ett helt kompani ur Svenska Frivilligkåren.
Mvh,
Lars

Sven-Eric sa...

Var någon av dessa Norge-frivilliga de som framträdde i det här programmet?

Lars Gyllenhaal sa...

I de här omtalade teveprogrammen framträder om jag minns rätt inga norgefrivilliga men jag har i "Svenskar i krig" redovisat flera namn och andra uppgifter på finlandsfrivilliga 1940-44 som även var norgefrivilliga. De två kanske allra mest kända finlandsfrivilliga var även norgefrivilliga: Allan Mann och Gösta Benckert.Googla på deras namn.
Mvh,
L

Anonym sa...

Sven-Eric,Finska soldater kämpade sida vid sida med Svenskarna i hundratals år.De har knappast Norrmännen gjort.

Unknown sa...

Svenskarreparerade Stalin pansar.
Jag blev både glad och stolt att se min pappa på kort sittande i mitten av de 3 längst bak.Han Hette Nils-Olof Johansson kallad Olle arbtade på P4 Skövde.Han bör varit 20 år vid den tiden.Han berätta nog mest för mig eftersom jag arbetat inom försvaret och har 3 st utlandsmissioner BA01 KS04 LA 03 vänlig hälsning Gunilla

Lars Gyllenhaal sa...

Tack, P 4 har jag goda minnen av :-)