måndag 18 april 2011

Sveriges motståndsrörelser och CIA

I min kommande bok spårar jag ursprunget till CIA:s stay behind organisation i Sverige.

I både den just utkomna boken Den dolda alliansen och den snart släppta romanen Landsförrädaren spelar så kallade stay behind organisationer i Sverige stor roll.

Första gången jag skrev om stay behind i Sverige var tillsammans med Lennart Westberg i Svenskar i krig 1914-1945 i kapitlet "Efterspel och efterträdare". Vi beskriver där hur svenskar som varit frivilliga under andra världskriget dök upp under kalla kriget i olika stay behind sammanhang. Jag ska villigt erkänna att det är krångligt med dessa topphemliga klubbar. I min kommande bok, som jag snart ska börja berätta mer om, fokuserar jag på en av dessa organisationer och mer specifikt den svenska CIA-stay behind-organisationens förhistoria.

1 kommentar:

Anonym sa...

kontrollera ÖGull samt Gpl Greger så får du se hela bilden utav Stay Behind och hur rikets ledning skulle lämna landet.