fredag 15 april 2011

Gröna baskrar på Röda torget

VDV, Rysslands största elitförband, bär helt logiskt himmelsblå baskrar eftersom de utgör de luftburna trupperna. FOTO: US Government

Idag förkunnade ryska statsmedier att grön basker blir standardhuvudbonad i ryska armén. Redan om några veckor, vid årets segerparad på Röda torget, ska de nya baskrarna bäras.

Grön basker har hittills enbart burits av specialförband inom gränstrupperna (i den ton av grönt som är gränstruppernas kännetecken). Baskrar har överhuvudtaget mest associerats med VDV, de luftburna trupperna, och marininfanteriet.

Nu blir basker alltså standard överallt utom bland sjömännen, som fortsätter med den traditionella skärmlösa "Kalle Ankan". VDV får fortsätta med sin himmelsblå baskerfärg och flygvapnet får baskrar i en annan ton av blått. Gissningsvis kommer inte Rysslands vinröda och orangea baskrar att byta till gröna eftersom de inte lyder under försvarsministeriet.

För övrigt, vad gäller Ryssland, är idag finskt "stöd till terrorister" för andra dagen i rad den största nyheten i den statliga tevekanalen Russia Today. Idag är det finlandssvenske Mikael Storsjö som är i centrum för Russia Todays rapportering.

UPPDATERING 19:30
Finlands största svenska tidning har nu den ryska mediefokuseringen på Finland som en större nyhet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lars,

Tack för en utomordentligt informativ blogg, särskilt avseende händelser och skeenden i våra östra grannländer. Har noterat att du får ytterligt få kommentarer på dina inlägg, men jag tror att väldigt många fler läser det du skriver.

Åtminstone jag uppskattar storligen att du anstränger dig att informera om allt som händer i österled. Du behövs!, inte minst som motvikt till den tsunami av information om västerländska förhållanden som väller över oss.

Anonym sa...

Håller med ovanstående till 100%.
Tack Lars för en väldigt intressant och läsvärd blogg!

Lars Gyllenhaal sa...

Hej!
Tack för dessa ord. Det innebär alltid en energikick med trevlig feedback. Att många läser trots få kommentarer stämmer. Jag kan se hur många som går in på bloggen per dag/vecka etc och det är dagligen mellan 500 och 1000 pageviews, ibland fler. Alltid kul med kommentarer men det väsentliga ur min synvinkel är att bloggandet håller mig själv nyhetsuppdaterad + att många läser bloggen.
Mvh,
Lars

Anonym sa...

Jag följer dig dagligen och du ger mig mycket bra info och breddar mitt kunnande. Tack för en bra blogg. Fredric