tisdag 12 juli 2011

Den tyska divisionen genom Sverige



Idag är det på dagen 70 år sedan den tyska division som släpptes genom Sverige, "Engelbrechtdivisionen", fullbordade sin transitering. I helgen uppmärksammade SVT därför min nya bok, som innehåller den första bildserien från händelsen. Inslaget i Rapport var en förkortad version, de två inslag som jag här länkar till innehåller alltså mer än vad som sändes.



Man kan särskilt notera att det helt i slutet av det första inslaget och i det andra inslaget finns rörliga bilder av general Engelbrecht i Sverige. Mycket värdefulla filmrutor som jag nu minns att jag sett för många år sen i någon dokumentärfilm, kanske var det på 80-talet? Önskar att jag kommit ihåg dem då jag skrev Tyskar och allierade i Sverige, då hade jag låtit göra stillbilder av några av dem. SVT:s Thomas Tynander är den som fann denna film och det var även han som med fotograf for till Tyskland för att filma Engelbrecht-officeren Karl Otto Böttcher, som bidragit med bilder till min bok.

I inslagen ovan finns även sekvenser från den reguljära tysktågstrafiken 1940-43. Hur skilja sekvenserna åt? Filmsnuttarna med den mustasch- och riddarkorsprydde Erwin Engelbrecht är från sommaren 1941, övriga mest sannolikt från 1943.

Thomas Tynander kommer ut med en egen bok om andra världskriget i höst: mer exakt om Emery "Swede" Lundquist som överlevde Pearl Harbor och än idag lever.

2 kommentarer:

Cuben sa...

Det blir intressant om någon tittar på dokumenten om Krylbosmällen också, nu borde de mesta vara på väg att släppas efter 70 år.

Anonym sa...

Trevligt att se! Nu missade jag dock inslaget på tv, men detta var väl värt att titta på!
/OP