söndag 24 juli 2011

Breivik nära spränga krigshjälte

Norges högst dekorerade veteran Gunnar Sønsteby var nära att bli ett av massmördaren Anders Behring Breiviks offer. FOTO: Arnephoto

Norges mest dekorerade krigsveteran, Gunnar Sønsteby, var bara några minuter från explosionsområdet i Oslo i fredags, rapporterar norsk press.

Sønsteby var en vän till Sveriges mest legendariske krigsveteran i modern tid, Allan Mann. Därigenom kom jag att träffa Sønsteby och hade kontakt med honom i samband med min förra bok.

En god brittisk vän till mig var också i närheten av explosionen (han hade samma tur som Sønsteby). Min farfar föddes i Oslo och jag har flera härliga släktingar i staden. Under en tid bodde jag i Oslo och har alltid älskat stan sen dess. Med andra ord är jag skakad men förstår också att det jag känner inte går att mäta sig med den sorg och saknad som de direkt berörda känner - och kommer att känna under lång tid framöver.

Mitt i allt mörker som den fege massmördaren skapat fick jag igår ändå en bra känsla - av att se att även Länsstyrelsen i mitt hemlän, Norrbotten, igår lördag flaggade på halv stång för vårt grannland:
Norrbottens länsstyrelsebyggnad igår.

F.ö. tycker jag det är svagt av svenska medier att publicera bilden av Breivik i uniform utan att upplysa att både uniformen och medaljerna är en del av Breiviks drömvärld - han har satt ihop den där "fina" maskeraduniformen själv och dekorerat sig själv. Eller är det någon svensk tidning som har upplyst om dessa fakta?

1 kommentar:

newborg sa...

Norska polisens beredskap och agerande är mycket märkligt, när man läser att inga helikoptrar fanns i Oslo,i luften eller i beredskap runt centrum. Utryckningen till Utöya 1.5 tim efter larmet ,måste anses som en ren parodi! Utryckningsbåten tog in vatten pga överlast och fick motorstopp. Först hade man inte båt alls och den lokala polisen tordes inte rycka ut tidigare på larmet. Förr fanns helikopterplatta på Fornebu,vad finns nu? Skandinaviens helikoptertätaste land, ska inte stå helikopterlösa, 30 min efter bombattentat mot regeringskvarteren!