torsdag 21 juli 2011

Varulvar och ubåtar

Härifrån i september 1945 skickades rapporten om tyska varulvar vid svenska gränsen. Byggnaden kallas helt enkelt Vita huset och var även viktig för norska "polistrupper" 1945.

I min senaste bok skriver jag om tyska varulvar på eller rentav innanför den svenska gränsen hösten 1945. Härom veckan var jag inuti det tidigare polishuset i Karesuando, där polisrapporten om varulvsaktiviteten skrevs.

"Vita huset" är idag ett museum och hyser ett rum med lite föremål och foton från de norska "polistrupper" som våren 1945 präglade livet i Karesuando. Missa inte bilderna av hur de gått in i övergivna tyska ställningar på den finska sidan av gränsen. Tyvärr finns inte tid att på svenska berätta om allt intressant jag var med om under den senaste historiska sommaresan, men på min mer personliga blogg (på engelska) berättar jag mer och visar fler bilder.

Inga kommentarer: