söndag 31 juli 2011

"50 minus kräver sin man"


Natos nuvarande generalsekreterare underströk värdet av Danmarks arktiska specialförband när han som dansk statsminister praktiserade vid ett av förbandets patruller. Detta klipp kompletterar "Kampen om Arktis".

Missade du första delen av serien "Kampen om Arktis" i SVT kan du nu se första delen på SVT Play ett tag framöver och det blir även repriser. Serien är utomordentligt välgjord och upplysande men har två defekter som jag här tänker ta upp.

1. Påståendet "Nu ökar alla berörda länder sin närvaro i området" är som de flesta svenska läsare av denna blogg vet inte överensstämmande med verkligheten vad gäller Sverige. Tvärtom avvecklar just nu Norrbottens regemente enligt order två kompanier, regementets sista ingenjörkompanier.

2. Serien fokuserar starkt på Norge och tar inte upp särskilt många svenska eller danska aspekter. Men detta är också rätt förståeligt eftersom serien är norskproducerad och från ifjol, då Sverige ännu inte tagit över ordförandeskapet i Arktiska rådet.

I första avsnittet av "Kampen om Arktis" kan man skymta det kanadensiska "ödemarkshemvärnet" Canadian Rangers som hastigast. Deras beväpning är ännu av Mausertyp eller för att vara exakt Lee-Enfieldgevär av modell första världskriget. Det är nästan samma bössa som man ännu har som huvudbeväpning inom det danska arktiska specialförbandet Sirius på Grönland. Inom Sirius har man danskmodifierade amerikanska Enfieldgevär.

Jag har ett kapitel om Sirius i min bok Elitförband i Norden och hänvisar till den för mer info inkl. källor. Men jag vill direkt ta upp varför man även i ett nordiskt specialförband väljer att ha "bara gamla gevär". Det går att använda automatvapen långt ovanför polcirkeln, ja till och med på Nordpolen. Men är tillförlitlighet det viktigaste kriteriet måste man välja vapen därefter. Så här står det i den danska boken Danske specialstyrker av Jacob Skaarenborg: "Erfarenheter visar att moderna automatvapen inte kan klara det barska klimatet" (min översättning). Vad författaren menar är dock inte att automatvapen skulle vara omöjliga att använda. Men på månadslånga fjärrpatrulluppdrag i ned till minus femtio kan automatvapnens tillförlitlighet inte mäta sig med gevärens.

De aktuella antagningskraven vid Sirius är intressant läsning. Det är endast män som kan komma ifråga för Sirius - därför är detta inläggs rubrik inte diskriminerande utan bara fakta... jag menar kalla fakta :-)

Den i TV-serien omnämnda, högexplosiva CIA-operationen i Arktis har jag bloggat om tidigare.

Nya och exklusiva artiklar om Sirius och Canadian Rangers kommer du att kunna läsa genom artikelserien MILITÄRT!.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag minns en gång en övning i minusgrader under 20 när jag skulle avfyra mitt Mausergevär av modell 38b. Första skottet gick iväg men jag kunde inte repetera eftersom mekanismen frusit samman. Kanske pga slarv med torrtorrkning från fett i kombination med att jag förvarade vapnet inne i fukten i tältet... /IngeS

Anonym sa...

Var i antagnings kraven står det att soldaten måste vara en man?

Det enda "konstiga" jag kunde hitta är att dom ska vara ogifta...

/Tinhead

Emil S sa...

Gårdagens avsnitt av Kampen om Arktis var väldigt givande och välgjort. Som tittare fick vi följa en norsk pilots sökande efter ryska ubåtar, men hur ser NATO:s ubåtsnärvaro ut i området? Så vitt jag vet har den svenska Gotlands-klassen fått väldigt goda betyg av omvärlden. Kan dessa vara lämpade att i framtiden bistå NATO i Arktis-regionen, om det ens finns ett behov?

Jag undrar också hur Finland reagerar på upprustningen, då även de borde beröras rejält.

Tack för svar!

Lars Gyllenhaal sa...

Hej Tinhead,

Det står inte i kraven på nätet, det har du rätt i. Men det är allmänt känt i Danmark och framgår av den danska rubriken "...kräver sin man", som jag bara översatte för att få en rubrik för mitt inlägg.

Mvh,

Lars

Anonym sa...

Samtliga tjänster inom den danska försvarsmakten är sedan 1998 öppna för kvinnliga sökanden - således även Siriuspatrullen. Den danska försvarsmakten har, precis som den svenska, kommit ganska långt avseende jämställdhet och jag har svårt att tro att den danska försvarsledningen skulle tillåta inofficiella regler som uteslöt kvinnor från vissa tjänster - att ingen kvinna någonsin tjänstgjort vid förbandet är en annan sak.

Vilka källor har du på att det skulle vara allmänt känt i Danmark att kvinnor inte antas till förbandet?

"Kraever sin mand" är ett gammalt talesätt som ju inte bokstavligen innebär att en uppgift kräver en individ av manligt kön utan snarare att det i allmänhet kräver att man klarar tuffa tag osv.

Johan sa...

Angående Lee-Enfieldgevären så har man precis beslutat att de ska bytas ut mot modernare vapen:

http://www.thefirearmblog.com/blog/2011/08/04/canadian-rangers-to-retire-lee-enfield-rifles/