tisdag 2 augusti 2011

Årets överraskning för min del

Oväntat men desto roligare. Militärhistoria verkar vara av intresse för fler än vad jag trott.

Eftersom några bett mig göra detta så... jo jag blev i helgen utnämnd till "Årets Pitebo". Här ovan är diplomet, en löpsedel för Piteå-Tidningen, och priset i glas (made in Piteå, så klart).


Jag blev rörd och är fortfarande omtumlad efter att i lördags ha mottagit priset intill Veronica Maggio, som utnämndes till "Årets mentala Pitebo". Den senare kategorin brukar aldrig närvara eftersom det varit utländska megakändisar som Gorbatjov och Mandela, men i år valde man en svensk kändis som kunde närvara - hon var samtidigt och sjöng i Piteå.

I lördags kväll var jag och lyssnade på Maggio i centrala Piteå, stadskärnan var en enda stor festplats under "Piteå dansar och ler". Och även undertecknad dansade och log...

Jag vill passa på att tacka min familj, mina medförfattare och andra vänner och inte minst alla läsare för ert stöd under åren.

Ett utdrag ur motiveringen:


Det står inte i motiveringen men jag skulle tro att det som var utslagsgivande var att två av böckerna jag varit huvudförfattare för även har översatts dvs. gått på export.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Stort grattis! Du håller en stor kvalitet som är svår att finna annorstädes! /IngeS

Engström sa...

Instämmer med föregående talare :)

Kaj Karlsson sa...

Grattis! Välförtjänt.

Anonym sa...

Alla gratulationer!
Kul att ditt gedigna arbete uppskattas även på hemmaplan.

// Harald H

Anonym sa...

Välförtjänt! Egentligen är jag inte förvånad då jag läser motiveringen. Du har lyckats med något som inte många går i land med. Du placerar faktiskt Piteå på kartan, och det är det Pitetidningen insett och nu ger sin uppskattning till.
Många gratulationer från vännen och medförfattaren
Karl-Gunnar Norén

Anonym sa...

Grattis till utmärkelsen. Det du levererar är uppskattat av många.

mbh
Oplatsen

Per-Anders Lundström sa...

Lars!

Du är värd allt beröm. Rokligt att du får ett erkännande även på hemmaplan.

Grattis!

Per-Anders Lundström
Styresman för SMB
(vars far f.ö. var bördig från Blåsmark utanför Piteå).

Cuben sa...

Oj, är du pitbo! Gratulerar till utmärkelsen!

Här kommer en länk till lite "militärhistoria" från Piteå.

http://biphost.spray.se/tomas.c/gefyr.htm

Anonym sa...

Ett jättegrattis till dig, Lars! Hoppas vi syns på Karlberg eller i Kirunatrakten till vintern.

/Henrik N

Richard Hultmar sa...

Grattis, Lars!
Det var en okänd men glad nyhet för oss utanför PT:s spridningsområde:)

Richard

Wiseman sa...

Det är verkligen väl förunt. Gratulerar!

Cornucopia? sa...

Gratulerar!

Lars Gyllenhaal sa...

Tack alla, men lite särskilt du som är "Cuben" - eftersom din länk rörde mig så pass att jag fällde en tår - den berättelsen från min egen hembygd hade jag aldrig läst. Här är länken i repris: http://biphost.spray.se/tomas.c/gefyr.htm

Mvh,

Lars

Zico sa...

Grattis Lars!