måndag 22 augusti 2011

Råttor och ökenråttor

Filmen "The Desert Rats" bidrog till att många än idag minns de uthålliga och slutligen segerrika ökenråttorna.

Jag tyckte att underrättelseföretaget Stratfor i förra veckan levererade goda och sakliga argument för att slaget om Tripoli borde bli rebellernas svåraste prövning och en mycket seg historia.

Nu verkar det dock som om "råttorna", som Gaddafi oftast kallat rebellerna, är nutidens ökenråttor (brittiska 7. pansardivisionens smeknamn). Som av en händelse kan man i medierna nu också märka mer inslag med rebellstridsvagnar (sovjetiska).

Tänk om vi redan inom några timmar kan prata om detta krig i imperfekt? Min gissning är dock att regimens krypskyttar oavsett vad som sker kommer att fortsätta skjuta ett tag till - som min kollega Karl-Gunnar Norén antog i april.

Apropå närmast föregående inlägg av mig har faktiskt dagens DN en liten lästipsnotis som verkligen är läsvärd. Det är DN:s mediekrönikör Paul Frigyes som uppmärksammar Foreign Policys artikel "Think Again: War". Jag kan inte låta bli att citera ur själva artikeln:

"The last sustained territorial war between two regular armies, Ethiopia and Eritrea, ended a decade ago. [...] If the world feels like a more violent place than it actually is, that's because there's more information about wars - not more wars themselves."

Nu tänker jag dock inte springa ut på gatan och jubla "världsfreden nalkas!" eftersom det tyvärr är så att det rustas rejält - inte minst i Sveriges närområde och krutdurken Asien.

1 kommentar:

Sumatra sa...

Lars, jag tycker att du gör rätt i att inte jubla för mycket och för tidigt. Det som behandlas i artikeln är nu, d.v.s. i själva verket den historiska bilden fram till nu. Nu övergår snabbt i sedan och då är det förmodligen en helt förvandlad värld vi kommer att få se, med nya aktörer och förändrade styrkeförhållanden och okända agendor. Just nu verkar det klokast att hoppas på det bästa och förbereda för det värsta. Tror jag.

Hur som helst måste Västvärlden rycka upp sig och komma på fötter.