måndag 22 augusti 2011

Elitförbandens ökande roll

Operatörer ur US Special Forces avfyrar en Carl Gustaf, alltså ett svenskt granatgevär, i Irak 2009. FOTO: US Army

Newsmill bad mig att skriva ett inlägg om de västliga specialförbandens mindre kända (i Sverige) roll bakom rebellsidans seger i Libyen, vilket jag nu har gjort.

Antagligen finns det några därute som vill veta mer och se lite källor för de påståenden jag gör i min Newsmill-artikel. Ett sätt är att använda funktionen "sök i bloggen" uppe till höger eller att klicka på något av de nyckelord som står under varje blogginlägg. Men jag kan direkt hänvisa till några av de viktigaste källorna/inläggen, som detta om Obamas ökande användning av elitförband; se även denna artikel om CIA i Libyen; detta inlägg som tar upp det ryska marininfanteriets 2015-mål; detta samt detta om satsningen på ryska VDV.

Denna blogg räcker inte till, den ska främst bara förmedla lästips. Men sen i somras producerar jag även MILITÄRT! som är en kostnadsfri artikelserie i pdf-format som ofta tar upp den dynamiska utvecklingen inom världens elitförband. Artikelseriens startsida är den här. Serien fylls hela tiden på med nya artiklar och snart blir det mer från både Arktis och Afrika.

På min andra blogg, som handlar mer om eget skrivande och fjällturer, finns nu bilder från lördagens tur till platsen för en polsk-tysk strid under slaget om Narvik.

3 kommentarer:

Lars sa...

Utan att ha vunnit "hearts and minds", står väl sig specialstyrkorna ganska slätt.

Anonym sa...

Kära Lars Gyllenhaal. Skulle du inte kunna vara så god att sluta använda uttrycket "Elitförband" när du beskriver specialförband. Jag upplever att ditt språkbruk förringar oss "vanliga" soldater även om skillnaden mellan oss i dom konventionella förbanden i många fall inte ligger i faktisk kvalitet utan i att vi löser olika uppgifter.

Specialförbanden är i mina ögon bortskämda. Dom får allt vad dom vill ha i utrustningsväg medans vi andra får nöja oss med rent skräp i många avseenden. Vi ligger ute i lång tid och nöts ner på ett helt annat sätt än SF och med betydligt högre kontinuerliga förluster.

Jag kan dock gott och väl förstå den civila idoliseringen då man knappast skulle kunna göra detsamma med en skyttesoldat vars tillvaro kan beskrivas som, hård, tråkig, blodig, skitig, farlig och riktigt, riktigt jävlig.

Knappast glamorös alltså.

Lars Gyllenhaal sa...

Hej anonym,

Jag känner inte att jag är den ende som för att variera språkbruket ibland benämner specialförbanden för det mer breda elitförband. Dock noterar jag vad du säger och förstår nog ditt tänk. Ska försöka skriva enbart specialförband när jag syftar på just specialförband. Värre är det med amerikanska marinkåren, Rysslands marininfanteri och vår egen amfibiekår och jägarsoldater. Det är oundvikligt att ibland benämna dem som elitförband, eftersom de inte är specialförband.

Tack för att du gör ditt jobb trots dålig utrustning mm,

Lars