onsdag 17 augusti 2011

"Problemet heter Sverige"

"Östersjön skulle kunna vara ett fredens hav, men är det inte. Varför? Problemet heter Sverige" skriver Smålandspostens ledarsida.

I Småland har man nu alltså upptäckt den högaktuella boken Till bröders hjälp, som fick stor uppmärksamhet i finsk TV. I svenska riksmedier har någon liknande uppmärksamhet ännu inte förekommit - har boken alls nämnts i SVT och SR?

Angående upptäckter har jag just på min mer privata blogg publicerat två bilder av vad som möjligen är ett andra allierat flygfält i norra Sverige, som just har dokumenterats inte långt från Abisko. Om det första flygfältet, Kallax, skriver jag i min senaste bok (det var en amerikansk flygbas under åtta månader).

Apropå andra böcker aktuella inom SMB vill jag lyfta fram två som åter erbjuds: Spetsnaz på Nordkalotten om specialförbandsinsats i Arktis samt FN-soldat i Kongo. Den senare handlar inte bara om striderna 1961-62, boken har ett nyskrivet (2010) förord som kopplar samman 60-talets stora insats med de senaste årens svenska insatser därnere.


Inga kommentarer: