fredag 3 juni 2011

Klarspråk om strategi och piratbyxor


Saknar möjlighet att nu ingående blogga om Till bröders hjälp, denna förvånansvärt frispråkiga bok som fick stor uppmärksamhet i Finland härom veckan. Vill bara säga att jag börjat läsa den och att den är oväntat spännande, nog minst lika mycket som Den dolda alliansen.

Jag kommer dock att skriva mer om Till bröders hjälp i en kommande Pennan & Svärdet. Ja, SMB kommer att erbjuda boken. Du kan dock direkt läsa bokens baksidestext genom att klicka på bilden av baksidan nedan (som framgår av fram- och baksidan har man även satsat på att illustrera boken relevant och modernt).


Slutligen ett lästips delvis utanför de vanliga: tidskriften Axess, vars senaste nummer (4/2011) innehåller en hel del historiskt intressant, som att:

* Fler svenskar än känt utvandrade till Sovjetunionen och mördades där, enligt författaren Kaa Eneberg

* Riktigt tänkvärd artikel om svensken som räddade Paris 1944.

* En suverän recension av The Return (ny bok om det nya Rysslands historia).

Sen är ju sista sidan nästan alltid en fullträff, tänker på Johan Hakelius som denna gång där skriver om piratbyxor respektive träningsoverall på rikskända politiker...

Hoppas kunna blogga ungefär lika mycket framöver men det kommer bli ännu kortare inlägg. Skälet till detta är nog rätt... trevligt, återkommer till det...

1 kommentar:

chefsingenjören sa...

Ser mycket intressant ut. SMB får färmed chansen att plocka mig på mer pengar! :-)

Det jag har läst på Krigsvetenskapsakademiens blogg om synen på Solidaritetsdoktrinen verkar sunt och i linje med mina egna åsikter.