lördag 31 december 2011

Svenska hjältar finns

Värnpliktige piloten Olle Malmsten. Var sjätte kurskamrat vid "reservflygskola 2" omkom i olika flygincidenter under andra världskriget.

Han anmälde sig till finsk, norsk och brittisk krigstjänst men fick av olika skäl inte tjänstgöra. Dock blev han beskjuten av tyskarna, i svensk tjänst. Detta var han inte ensam om, men på andra sätt var Olle Malmsten en mycket speciell svensk flygare, idrottsman och - framför allt - hedersman.

Jag skriver dessa rader med anledning av att jag härom dagen nåddes av budet om Olles död. Vi hade kontakt senast för två månader sen och desto mer under våren. I maj släpptes Tyskar och allierade i Sverige, som är tillägnad Olle och i vilken hans nära-döden-upplevelse med tyskarna finns beskriven.

Olle Malmstens silvervingar, tecknet för att han var värnpliktig flygförare.

Under andra världskriget dog 782 svenskar i svensk uniform, inte bara av egna minor och handgranater utan även på grund av tyskt flyg och sovjetiska ubåtar. Flygvapnets offer för att värna våra gränser var särskilt tungt, exemplifierat av att 9 av Olles 54 kurskamrater - alltså var sjätte man - avled i sina flygplan under andra världskriget och troligtvis ännu fler under kalla kriget (exakt hur många i militära/civila haverier återstår att klarlägga).

Den sista bilden jag tog av Olle, med hans favoritflygplan, J 8 Gloster Gladiator. Det var i en sådan han nyårsdagen 1941 blev beskjuten.

I en kommande bok berättar jag i detalj om Olles försök att komma ut i aktiv tjänst för Finland, Norge och RAF. Jag har nämligen kopior av dokumenten om hans försök att få komma med och göra en insats mot Stalin och Hitler. Det blev alltså inget för Olles del men spännande läsning är det dock.

Olle flög totalt 74 olika flygplanskonstruktioner och i denna artikel kan du läsa mer om hans svenska tjänstgöring.

Vila i frid Olle och tack för att du flög för oss.

UPPDATERING 2/1: Har ändrat siffror ovan pga. ett felaktigt antagande av mig, se kommentarerna nedan.

6 kommentarer:

Göran sa...

Malmsten tillhörde RFS 2 där 54 tog flygarexamen. 8 av dem omkom i haverier under flygvapentjänst. Det florerar tyvärr mycket myter där rykten att halva kullar förolyckats spridits. Det är helt felaktigt. En kull, B 37 där sex tog examen och alla sex även dog är ett stort undantag. Medeltalet per kull ligger på 11%.

Göran

Roger Klang sa...

Det låter som en äkta svensk hjälte! Men vad dog alla de där svenska flygarna under vk2 av, blev de nedskjutna eller störtade de av andra anledningar, likte de hundra störtade och döda Tunnanpiloterna?

Mvh och Gott Nytt År önskar Roger Klang

Lars Gyllenhaal sa...

Roger,
Rent generellt var det väldigt få svenska piloter som blev nedskjutna eller dog på annat sätt genom utländska plans intrång. Har en siffra nånstans men var? Någon annan som minns på rak arm? Det absoluta flertalet dog iaf pga egna flygplans brister, felaktiga beslut och bedömningar mm.

Lars Gyllenhaal sa...

Hej Göran,
Olle Malmsten hade listan över sina kurskamrater och visade den för mig och berättade om den. Eftersom du tvivlade på siffran har jag nu kollat och kommit fram till att det bör ha varit nio omkomna under krigsåren. Detta genom att jag har samkört Malmstens kurslista med namnen 1940-45 i Flygvapnets minneshall plus en uppgift från hemsidan Silvervingar om Rune Berglund som dog i en incident 1944 som jag antar var krigsrelaterad, det var iaf en flygincident han dog i. De återstående namnen antar jag finns bland de förolyckade efter kriget, som jag inte har på data. Som du kanske redan vet var det nästan exakt lika många som dog inom FV 1946 som 1945, och samma sak med 1947. År 1948 var det faktiskt exakt lika många omkomna som 1945 (42 pers). När jag nu kollat mina intervjuanteckningar ser jag att Malmsten aldrig påstod att alla kurskamrater dog under andra världskriget, däremot att 26 "flög ihjäl sig" vilket medger även offer under kalla krigets första spända tid och dödade under civil flygning. M a o har jag dragit en felaktig slutsats om att alla dog 1940-45. Jag beklagar det!
Mvh,
Lars

Lars Gyllenhaal sa...

PS tack för uppslaget om dödsorsaker, Kom på att jag har en del oanvänt stoff om det. I tidskriften Vetenskap & Historia 3/2011 skrev jag om det totala antalet svenska krigsmän dödade 1939-45 av utländska flygplan/ubåtar, 30 stycken, men benade inte upp det i vilka krigsincidenterna som de dog i var. Det kan jag ju skriva en framtida artikel om, vilket jag borde ta och göra en vacker dag. Låt mig direkt här säga att jag inte glömt bort att många inom flottan (för att inte tala om handelsflottan) dog av sjöminor. Men på något sätt är väl de som dödades av flygbeskjutning och ubåtstorpeder en speciell kategori eftersom sjöminor oftast inte var utlagda riktade mot svenskar. Beskjutningen och torpederna var däremot riktad.
Mvh,
L

Anonym sa...

Vad lik han var Gunde Svan.