onsdag 21 december 2011

Sovjetunionens upplösning 20 år


Den 25 december 1991, klockan 19:32. Sovjetunionen upphör att existera. Den som laddat upp denna video har skrivit den 26 december, vilket är fel.

Jag läser en bok som handlar om en dag i Sovjetunionens liv, den sista. Därav titeln Moscow, December 25 1991: the Last Day of the Soviet Union. Författare är Conor O’Clery som inte för inte blivit utnämnd till Irlands främste journalist, två gånger.

Ni minnesgoda läsare kanske minns att jag tillbringade våren det året, 1991, i Sovjetunionen, som student vid ett språkinstitut. Boken är nog i sig en kraftig läsupplevelse men var man i Moskva vid denna tid så blir den extremt läsvärd kan jag lova.

De sista lästipsen jag vill komma med före julhelgen handlar bägge om hur det förgångna ständigt gör sig påmint, på olika sätt. Andra världskrigets minor är nämligen extra aktuella i Tyskland och i Argentina och Storbritannien spökar Falklandskriget, som nästa år fyller 30. Jag kommer att återkomma till Falklandskriget i min artikelserie MILITÄRT! under 2012.

Därmed är det sluttipsat fram till någon av mellandagarna och jag önskar dig en riktigt God Jul med många lässtunder, även av icke-krigisk natur ;-)

Inga kommentarer: