tisdag 6 september 2011

Svenska arméns viktigaste seger?

Imorgon, den 7 september, är det 380 år sedan svenska arméns kanske viktigaste seger, vid Breitenfeld. När jag gick omkring på slagfältet 1991 verkade det som om jag var den enda turisten där den dagen.

Undrar om det blir fler besökare imorgon vid det 1991 rätt förfallna minnesmärket över slaget? Man kanske ska vara glad över att de östtyska myndigheterna i alla fall inte förstörde det. Någon av läsarna som varit där efter 1991?

Apropå svenska armén bloggade jag imorse på engelska om en stridsvagn 103 i skala 1:6 som nu byggs av en verklig entusiast i Boden. Apropå modeller... fick jag nyligen ett tips som visar hur långt drönarutvecklingen har gått på hobbyfronten:



Om vraken som jag stötte på i Moskva 1991 skrev jag nyligen en mer utförlig artikel i den kostnadsfria artikelserien MILITÄRT!.

Inga kommentarer: