Den ryska bombflygsvisiten natten mellan onsdag och torsdag irriterar en hel del holländare. En av de större tidningarna valde rubriken "Ryska flygplan kränker Nederländernas luftrum".
Som Wiseman påpekade i en kommentar till det föregående inlägget är det dock oklart om Bear-planen (Tu 95 Bear) kränkte Nederländerans nationella luftrum. Kanske bara de flög in i Nederländernas Flight Information Region (FIR), som alltså sträcker sig en bit utanför det nationella luftrummet.
Oavsett hur nära flygplanen flög har händelsen fått stor uppmärksamhet i Nederländerna. Det var 128 personer som kommenterade den första artikeln om händelsen i landets största dagstidning, De Telegraaf. Några exempel:
"Jag tror att en rysk MIG-pilot hade reagerat på ett annat sätt i en sådan situation."
"På detta sätt blir det återigen tydligt att vi behöver F-16-planen själva. Inte till Afghanistan."
"Ryssarna hade uppdrag att testa hur mycket de kunde röra sig utan att upptäckas. Som vanligt nog ett drag i det kalla kriget."
"Äh, då fick våra F-16 piloter också något att göra. Annars hade vi skaffat de där F-16-planen för våra skattepengar för ingenting."
Slutligen: ni som var i flygvapnet på 1980-talet, var det då alltså mer regel än undantag att man inte identifierade sig? Och vad sker när något främmande flyg smyger in i Sveriges nationella luftrum/FIR - jag menar då inte i luften, utan efteråt, skickar svenska UD en not till resp. lands ambassad eller UD och klagar eller?
Om någon undrar varför jag är så intresserad av Nederländerna beror det på att jag under några år var mer eller mindre bosatt i Haag, Nederländernas administrativa huvudstad (som egentligen heter 's-Gravenhage...ett alltför svåruttalat namn).
3 kommentarer:
Jag har för mig att en del signalspaningsplan från NATO lämnade in vanlig civil färdplan. Det sägs att SR-71:orna gillade att använda roliga/oanständiga callsigns, så de måste ju ha gjort sig till känna på nåt sätt.
Men bomb- och jaktplan på övning? Nä. "Avancerad närkontakt" skulle undvikas bl a för att det inte gick att kommunicera med dem. Och om man håller på att försöka smyga sig på fartyg, övar radarledd jakt eller så kan man inte lämna in en färdplan i förväg och när man håller på har man faktiskt inte tid att flyga annat än taktiskt.
Dessutom får man ju flyga hur man vill i okontrollerat luftrum.
Sen kan man ju undra om sovjetiska ens kunnat om de ville. Jämför med Draken som ganska länge hade så begränsat med radiofrekvenser att välja på att man på långa flygningar inom Sverige kunde vara i påtvingad "radioskugga" utom där man startade och skulle landa.
Jo, UD klagar officiella vägen. Vissa (t ex vi) som av misstag har tagit ut en sväng lite för mycket brukar försöka skicka en ursäkt innan klagomålet har skickats.
Det har förekommit i alla tider och är SOP fortfarande för alla flygvapen. Det går inte att lämna civila färdplaner för mycket av den militära verksamheten. Då blir den ju känd i förväg. Hur gjorde vi när vi fotograferade baltiska hamnar under Kalla Kriget som ju låg innanför sovjetiskt FIR? Beteendet är alltså inte något specifikt för Ryssland.
Om svenskt luftrum kränks, dvs inte svenskt FIR, kommer UD att lämna en protestnot.
Luftrum är inte detsamma som landsgräns, är ett ansvarsområde som sträcker sig långt utanför gränsen(halvvägs till nästa land). Så genomfart av detta luftrum långt utanför CA/GB/NL/NO/SE är INTE en kränkning, bara en oanmäld genomfart. Men det blir bättre rubriker om man kallar detta kränkning!
Signalspaningsflyg, TP-flyg och ubåtsjakt lämnar faktiskt nästan alltid färdplan många timmar innan flygning! Denna är då åtkomlig för alla som är uppkopplade mot Eurocontrol.
Skicka en kommentar