måndag 31 januari 2011

Gränsen, the movie

Då har jag sett den första svenska spelfilmen med krigande svenskar under andra världskriget sedan "Frostbiten". Jag syftar på den helt nya "Gränsen" som uteslutande utspelar sig i de svensk-norska gränstrakterna 1942.

Youtube-trailern:



Jag försöker att inte tycka så mycket på den här bloggen, mest bara citera och länka men jag kan inte låta bli att i det här fallet säga att jag tycker filmen är sevärd för alla med ett intresse för andra världskriget, men totalt sett inte är värd ett toppbetyg.

Man har lyckats väldigt bra vad gäller foto, ljud, casting, miljöer och nästan all militär utrustning. Men eftersom jag lägger stor vikt vid realism tycker jag det var synd att man inte utvecklade verkliga händelser mer än vad man gjort.

Vissa scener är helt klockrena medan andra är direkt B-film och vissa situationer bara verklighetsfrämmande. Med tanke på den blygsamma budget etc man förfogat över får man kanske ha överseende med en del men jag tror ändå manuset hade kunnat slipas till en del utan någon kostnadshöjning.

Detta att svensk trupp verkligen var på tysk (norsk) sida av gränsen är något jag funnit fler och fler belägg för. Det har dock nästan uteslutande handlat om spaning. Ännu fler belägg har jag funnit för tysk trupps intrång på svensk mark i olika syften. Dessa saker hade manusförfattarna kunnat bygga vidare på. Å andra sidan finns idag inte så många böcker som tar upp dessa incidenter. Bland annat av den anledningen skriver jag f.n. på en bok om just dessa händelser.

F.ö. såg jag filmen tillsammans med en norrman som kunde upplysa mig om att den norska Rambo-fabrorn i filmen, Björn Sundquist heter skådespelaren, är synnerligen välkänd i Norge. Han brukar visst spela tuffa typer. Min norske vän påpekade även att det var rätt klädsamt av filmmakarna att låta en finne bland svenskarna och en norsk Rambo-typ vara filmens tuffaste, inte svenskarna.

1 kommentar:

Roger Klang sa...

Jag kan berätta någonting föga hedervärt om min morfar under andra världskriget. Min morfar är död sedan 1990. Han korsade gränsen till Norge vid ett antal tillfällen tillsammans med ett antal kamrater (han var krigsplacerad där, var exakt kommer jag inte ihåg), i syfte att smuggla sprit antingen till eller från Norge, jag antar till. En gång stötte de på en tysk hundpatrull, men hundarna fick inte vittring. Han och hans kamrater skulle kunna ha orsakat en stridsincident som skulle kunna ha lett till problem för Sverige som stat. Min morfar var sannolikt ledaren för gänget, eftersom han var extremt bestämd. Om någon äldre läsare känner igen honom så kan jag tala om att han hette Tage Myrén och var från Arboga.

Mvh Roger Klang