söndag 14 oktober 2012

Skelett hittade vid Treriksröset

Här vid Treriksröset, på finsk sida, har man just hittat tre skelett, sannolikt från andra världskriget.

Som norska och svenska medier just rapporterat har tre skelett hittats på finsk sida vid Treriksröset, ett av de områden jag helst vandrar i.

Det här påminner om en historia jag själv blev delaktig i för några år sedan. Fjällvandrare fann då ett skelett i en tysk uniformsrock i Arjeplogs kommun. En norsk vän kunde efter mycket manuellt arkivletande identifiera personen. Det var en sovjetisk krigsfånge som rymt från slavarbete i Norge. Jag beskriver hela händelseförloppet i min bok Tyskar och allierade i Sverige, i vilken jag även tar upp Treriksrösets "SS-varulvar".

De nya skeletten behöver dock inte nödvändigtvis vara sovjetiska krigsfångar som flytt. De kan även vara tyska desertörer och rentav någon väldigt oväntad nationalitet eftersom det i området fanns alla möjliga fångar och i tysk uniform tjänstgjorde en mängd olika länders medborgare.

2 kommentarer:

Göran Sandberg sa...

Hej Lars!
Såg en notis när jag kollade vädret på klart.se Där stod
om den oro som kärnvapen ombord på u 137 väkte.Vet du hur många likadana ubåtar som fanns och hur många som var kärnvapen bestyckade?
sandberg.hem@hotmail.com

Lars Gyllenhaal sa...

Hej Göran, Inte på rak arm men vad jag minns blev man förvånade att en äldre konventionell ubåt, som det rörde sig om, hade kärnvapen ombord. Mvh, Lars