onsdag 3 oktober 2012

Sista skotten för Älvsborgs amfibieregemente

Kanone 39/kanon m/1942, känd från slaget om Normandie, vid den sista ceremonin för Älvsborgs amfibieregemente.

Henrik Lundberg är en hjälpsam läsare av min artikelserie om aktuella militära händelser, förband och vapen. Han har nämligen upplyst mig om något som jag missat, att det finns en till kanon m/1942 ("21:a") bevarad i Sverige.

I artikelserien MILITÄRT! har jag tagit upp att det inte bara var Tredje rikets pansar och pansarvärnsvapen som överlevde andra världskriget i många länders tjänst - även inom vårt kustartilleri fanns länge vapen som använts av tyska Wehrmacht. Jag berättade även var i Skåne och Blekinge de största pjäserna finns kvar idag men missade att ta upp den kanon m/1942 ("21:a") som står kvar utanför f.d. Älvsborgs amfibieregemente (Amf 4) i Göteborg.

Tack för påpekandet, Henrik, liksom tipset om klippet ovan och att du skickade bilden nedan.
Stillbild av samma kanon m/1942. Som synes närvarade även karoliner vid avslutningsceremonin 2006 för Amf 4 i Göteborg. FOTO: Henrik Lundberg

1 kommentar:

Anonym sa...

Har tillbringat min lumpen på dåvarande MKV/Ka4.

Hörde då en berättelse om att när kanonen installerades på sin plats så var det ett fasligt sjå med att ställa den i rätt. Enligt sägnen så har påhittig person ställt kanonen med rätt gradantal och vinkel på kanonröret så att den dåvarande Sovjetiska Ambasaden i centrala Gbg låg i farozonen.. -Någon som har lust att dubbelkolla? ;)