fredag 26 oktober 2012

Exotiska svenskar och första specialförbandet

De svenska frivilliga som drog till Persien (Iran) har till slut fått sin monter på Armémuseum. FOTO: Leif Nilsson/SMHA

Förutom uniformer, medaljer och ordnar finns bl a kartor och originalfoton utställda. FOTO: Leif Nilsson/SMHA

Två önskningar slog in för mig denna vecka. Först invigdes en monter på Armémuseum om en skara svenska frivilliga jag skrivit om och idag avslutades äntligen för min del redigeringen av den första boken på svenska om det första specialförbandet.

I boken Fredssoldater tar jag upp de svenska frivilliga som for till Persien 1911, dvs dagens Iran, eftersom de var en föregångare till moderna svenska utlandsinsatser. Intressant nog sker ju den nutida största insatsen i ett grannland till Iran, Afghanistan. Jag har skissat på en jämförelse.

Vi är några stycken som har särskilt intresse för svenskarna som skapade det persiska gendarmeriet, som blev ett fundament för Irans armé. Vi föreslog att Armémuseums utställning "Fredssoldater" liksom boken med samma namn borde inkludera svenskarna i Persien. Så, i förrgår, blev detta verklighet genom en ny monter. Passar här på att tacka Sten Norén och personalen vid Armémuseum, som gjort mer än undertecknad för att realisera utställningen.

Idag var också en rätt speciell dag för mig eftersom jag blev klar med min del av redigeringen av den första boken på svenska om världens första specialförband, Long Range Desert Group (LRDG), även kallat Spökpatrullen av deras motståndare. Därför heter boken just Spökpatrullen och kommer givetvis att dyka upp i Pennan & Svärdet i en nära framtid. På min personliga blogg har jag just lagt ut bilder av bokens fram- och baksida.

Inga kommentarer: