måndag 22 november 2010

Slutet i Afghanistan

Sammanlagt åtta anställda vid Norrbottens regemente (I 19) har skadats fysiskt under strider i Afghanistan sedan ifjol. Uppgiften står i dagens lokala papperstidning (NSD), ännu ej på nätet. Det var fler än vad jag trott.

Att det är åtta fysiskt skadade beror på att I 19 var på uppdrag i Afghanistan både ifjol och i år. Men det är ändå fler än vad jag kände till och i tillägg kommer väl regementets nyligen stupade, Kenneth Wallin.

Ja, som ni märker har jag svårt att sluta tänka på Afghanistan. När jag tänker efter finns det rätt många saker som förbinder regementet med Afghanistan. Kanske lite extra mycket. Redan i samband med Sovjetunionens reträtt ur Afghanistan, alltså för 21 år sedan, for I 19:s dåvarande regementschef till landet som FN-observatör, tätt följd av en officer som senare blev regementets chef.

Kommer också att tänka på denna bild från en av de sista övningarna vårvintern 1989, som visar hur vi läste om krigsslutet i Afghanistan:

Rubriken i Värnplikstnytt var kort och gott "SLUTET" och illustrerades av en närbild av en sovjetisk soldat som just halat en sovjetisk flagga. Nu, 21 år efter att jag tog bilden finns varken Sovjetunionen, Värnpliktsnytt, svensk värnplikt eller stridsvagnstypen (103) kvar.

F.ö. skrev jag igår detta inlägg på min engelskspråkiga blogg om Afghanistan-böcker. Jag borde väl även ha nämnt Diana Janses En del av mitt hjärta lämnar jag kvar, men den har jag redan tidigare recenserat, positivt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Angående bilder från 1989....jag upptäckte häromdagen att min dotter satt upp en bild på mig i uniform och stridsutrustning i sin skolbänk. Bilden är tagen på en övning på KadS 1989 i Skövde, och du Lars är fotografen. :)