fredag 19 november 2010

Järnvägar!


Varför säljer Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek järnvägslitteratur? Jag har inte haft något med beslutet att göra, min roll inom SMB är att leverera texter. Men jag förstår varför när jag läser boken Järnvägsminnen 8: minnen från malmhantering på Svartön i Luleå.

Jag skrev tillsammans med James F. Gebhardt boken Slaget om Nordkalotten (1999). En av dem som delade med sig av sina minnen till den boken var Henning Johansson, stationskarl i Luleå under andra världskriget. I Järnvägsminnen 8 berättar Johansson mer från 1940- till 60-talet och det är inte minst krigsåren han uppehåller sig vid. Flera nya detaljer om Luleås "tyska period" framkommer liksom även några minnesbilder av de åtta månader då Kallax, Luleås flygplats, var bas för amerikanska C-47:or.

Johanssons språk är direkt, detaljerat och trovärdigt. Boken rekommenderas varmt för den med intresse för Sverige och särskilt Norrbotten under andra världskriget.

Boken är i storformat och innehåller en stor mängd skarpa bilder av Luleå under krigsåren. Tyvärr inte med militära bildmotiv, men det uppvägs av en mycket intressant text.

Inga kommentarer: