lördag 21 april 2012

Specialförbandets okända rester

Filmklipp som visar den Chevrolet från specialförbandet LRDG som hittades i öknen på 80-talet.

Ni som följer min medförfattares ökenäventyr via LRDG-bloggen vet att man gjort en del krigsfynd i sanden de senaste dagarna. Men Karl-Gunnar ringde mig just från ett ställe utanför Alexandria och berättade att man hittat mer.

Kort sagt är det inte några av de vrak som hittats av tidigare expeditioner utan det rör sig om tidigare okända rester. Bilder och alla detaljer kommer givetvis med i den kommande boken.

För er som är nyfikna på hur en hundraprocentigt utrustad LRDG-jeep ser ut kommer här ett klipp från en LRDG-entusiast på Nya Zeeland:



Väldigt många LRDG-soldater var just Kiwis, alltså från Nya Zeeland. Sedan några år tillbaka finns det ett gäng där nere som jobbar på att komma till Nordafrika för att återse LRDG:s insatsområde i originaljeepar. Så vitt jag förstår har de dock fortfarande inte kommit iväg på grund av de stora kostnaderna i ett sådant här projekt. Alltså blev ett gäng britter, en jänkare och en svensk (vår man i Alexandria) först med att göra om en LRDG-patrull i originalfordon. Men den nyzeeländska gruppens PR-video är dock sevärd:



Apropå rester av det förgångna bekräftar det senaste numret av Populär Historia (5/2012) en sak som jag var lite osäker på. Jo, som jag kortfattat tog upp i Tyskar och allierade i Sverige utvecklades den tyska störtbombaren Stuka delvis i Malmö. Populär Historias Jacob Wiberg har nu grävt fram en fin bild från den tyska flygplansfabrikens interiör som jag tidigare inte har sett. Men det bästa, Wiberg bekräftar det rykte jag inte vågat ta upp. I flygfabrikens B-hall finns sen ett antal år... ja, jag ska inte förstöra för Wiberg. Läs tidningen och ni som bor i Malmö kan ju sen gå dit själva och jämföra med hjälp av den just publicerade bilden.

Inga kommentarer: