måndag 9 april 2012

Inte bara en supergenerals öde

Under påsken har jag läst en stark ny bok om Afghanistan. På bilden ett stridsfordon 90 i landet. FOTO: Gustav Vikström

Denna påsk har på flera sätt varit underbar med fin samvaro med familj och vänner, strålande skidturer på isen med mera. Samtidigt har jag läst en ruggigt aktuell bok om Afghanistan som var både stark, plågsam, lättläst och tankeväckande.


Efter att tidigare idag ha läst ut The Operators av Michael Hastings var jag rätt omtumlad. Boken är ett mycket originellt krigsreportage som mest handlar om Afghanistankriget under 2010 och våren 2011. Kort sagt har jag svårt att tänka mig en mer aktuell bok för alla med rejält intresse för Afghanistan och ISAF. Jag sökte igenom nätet efter svenska recensioner eller överhuvudtaget omnämnanden. En enda tidningstext på svenska fann jag, ironiskt nog publicerad i Piteå-Tidningen (bor i Piteå men hade ändå missat den).

Visst, flera svenska medier har tagit upp Hastings artikel i Rolling Stone i ämnet, som blev en global skandal sommaren 2010. Dock finner jag det svagt att hans bok ännu inte har uppmärksammats i enda svensk rikstidning. För detta är en bok om mycket mer än den sparkade ISAF-chefen Stanley McChrystal (supergeneralen som var mest i fokus i Hastings artiklar).

The Operators är enligt min åsikt en lika stark läsupplevelse som War av Sebastian Junger (finns nu översatt och har samma intetsägande titel på svenska dvs. Krig). Men perspektiven är väldigt annorlunda. Medan Junger tittar med förstoringsglas på en handfull amerikanska soldaters krigsvardag i Afghanistan försöker Hastings teckna en både militär, politisk och säkerhetspolitisk bild av de senaste årens utveckling (spel) i stort.

Några av bokens sakfel togs upp i recensionen i LA Times. Personligen reagerade jag mest på en överdrift, att Pentagon skulle ha 27,000 personer inom PR. Som påståendets källa (den citerade AP-notisen) anger så avser den siffran såväl personer inom rekryteringsapparaten, reklam som PR. Hastings tycker väl att allt detta kan kallas för PR-sektorn men jag anser att man ska vara mer noga. Att kalla allt för PR är inte grovt missvisande men...

Hursomhelst, Hastings lägger fram intervjuer och dokument som oavsett hans egna kommentarer tillför debatten om Afghanistan en massa bränsle.

F.ö. tackar jag för möjligheten att publicera bilden ovan. Den visar även den afghanska snö som sällan finns med i svenska medier. Som alltid kan man se bilden lite bättre om man klickar på den.

1 kommentar:

Anonym sa...

Läs även "All In" av Paula Broadwell och "The Command" av Marc Ambinder. Mycket SF och SOF där, du som tycker om det.