måndag 23 maj 2011

General Patton i Sverige

En vänlig läsare av Tyskar och allierade i Sverige har hört av sig och upplyst mig om att det än idag finns en plats i Uppsala uppkallad efter general Patton, till minne av hans besök där.

I min nya bok finns det ett kapitel om general Pattons besök i Sverige hösten 1945. Men då jag skrev boken hade jag ingen aning om att det än idag finns en Pattons hage i Uppsala, namngiven efter generalens besök i november 1945. Mer exakt ligger denna hage på det gamla skjutfältet Hågadalen. Platsen var den samlingsplats där general Patton utvärderade den stridskjutning han fick se.

Ännu mer okänt: den höjd som det anfallande kompaniet passerade blev "Patton Hill". Båda namnen skrevs därefter in på skjutfältskartorna, men bara hagen överlevde regementsnedläggningen.

Kanske någon bloggläsare har en gammal skjutfältskarta? I så fall publicerar jag gärna avsnittet med Pattons hage här på bloggen. Hör av er, kartsamlare.

Sist men inte minst vill jag tipsa om en hemsida om Patton i Sverige. Där står flera saker som jag inte visste när jag skrev kapitlet om Patton, men även hemsidesmakaren lär finna en del för honom okänt i min bok.

1 kommentar:

Anonym sa...

Finns en artikel i "Upplands signalisten" utgiven av Upplands regementes kamratförening, artikeln är skriven för några år sedan och bygger bla på Pattons egna dagböcker.

Finns även om lite händelsen i boken "Polacksabacken"