tisdag 10 maj 2011

Efter MÖP:en kommer NÖP:en


Nu dubbelt så stor.

Med 20 000 deltagare var gårdagens segerparad i Moskva dubbelt så stor som fjolårets. För första gången bar de vanliga skyttesoldaterna baskrar.

I flera svenska medier blev paraden uppmärksammad men så vitt jag kan se har inga tagit upp paradens fördubbling. Ännu har inga svenska redaktioner heller tagit upp premiärminister Putins stora utspel i Volgograd (f.d. Stalingrad) härom dagen.

För mer detaljerad analys av paradens komponenter hänvisar jag till Observationsplatsen.

Så här beskrevs förresten segern i en tidning som gavs ut i Sverige den 9 maj 1945:

Klicka på bilden för att se tidningen i större storlek.

Den hade en upplaga på en halv miljon exemplar vid krigsslutet, alltså enbart i Sverige. Det var brittiska ambassaden i Stockholm som var utgivare och jag tar upp tidningen mer i min senaste bok Tyskar och allierade i Sverige eftersom den var del av ett mindre känt krig som utkämpades på svensk mark 1939-45: mediakriget mellan tyskar och allierade.

Slutligen ett P.S. till föregående inlägg. Med gårdagens post fick jag ett smakprov ur det där pakistanska godispaketet. Så nu kan jag visa hur en äkta Usama-karamell ser ut (notera varianten bin Ladan):

Får man gissa att produktionstakten nyligen ökats? Tusen tack Bo Sunnefeldt, men jag tänker inte smaka själv

Apropå Pakistan skrev en annan Bo, Bo Pellnäs, härom dagen en klart läsvärd krönika om det nya läget för landet efter bin Ladins död.

Sist men inte minst tog tidskriften Fokus igår (passande datum!) upp en ny variant av MÖP: NÖP.

Inga kommentarer: