måndag 24 mars 2014

Vad Sverige har och Finland saknar

Eftersom den svenska ubåten A26 ännu inte har någon video på Youtube så visar jag denna franska kortfilm om framtida ubåtar.

I diskussioner om svensk försvarsförmåga glöms inte sällan de fem svenska ubåtarna bort. Omvärlden har knappast glömt bort dem, så låt oss inte göra det själva.

Både Finland och Danmark saknar ubåtar, Danmark hade ett ubåtsvapen ända fram till 2004. Det ännu existerande svenska ubåtsvapnet har i flera internationella sammanhang bevisat att man ligger i världsklass. Det var framförallt vårt ubåtsvapen jag tänkte på när jag i lördags gästade P3:s Morgonpasset och tog upp skalförsvaret. Jag hade ombetts komma dit för att prata om Ryssland och Ukraina men borde ändå ha förberett mig på att prata svenskt försvar. Mitt svar blev väl därefter - det blev inte bra och jag ber om ursäkt för det. Jag valde att inte riktigt gå in på bristerna i total effekt och särskilt inte på arméns brister. Istället lyfte jag fram skalförsvarets mest påtagliga bitar och intrycket jag gav blev för hurtigt. Jag menar fortfarande att vi kan vara rätt nöjda med vårt ubåtsvapen av IDAG. Men samtidigt är ubåtsvapnets morgondag onekligen skakig på grund av den försäljning och det bråk som SvD skildrat i flera mycket läsvärda artiklar.

Även flygvapnet är en stor tillgång i vårt försvars första linje, men på grund av flera omständigheter, som andra försvarsbloggare har belyst, är dess situation också skakig.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Sluta nu! Du gjorde det bra i radion!

Unknown sa...

Näcken hyrdes av danska marinen under en tid. Den första ubåt där Stirlingmotorn användes helt ut. Nu ligger hon vid Örlogsbasen i Karlskrona, förmodligen väntande på "The Scrapyard"

Strilsäker sa...

Med tanke på de olika förutsättningarna, land- eller havsgräns mot Ryssland. Man kan smått krasst konstatera att Finland har artilleri, vilket Sverige saknar. Nåja Archer.. ;)

Anonym sa...

Svenska ubåtarna är riktigt bra.
Var det inte så att HMS Gotland i övning mot jänkarna hade sänkt USS Ronald Reagan?
Annars undrar jag hur våra JAS39C egentligen står sig mot ryssens kärror?
Mig29 borde kanske inte vara i samma klass men Su27:an då?
De nyare Su30 och Su35 lär väl vara allt för bra misstänker jag.
Förövrigt, har inte ryssarna bättre radar och jaktrobotar?
Har för mig att jag läst det någonstans.
Tack på förhand.

Lars Gyllenhaal sa...

På förekommen anledning: här publiceras enbart öppna uppgifter om Försvarsmakten.
Mvh,
L