fredag 5 november 2010

"Rom brinner!"

Trevligt att DN idag listar filmen "Utlämnad" (Rendition) som hittills bästa film om nutidens krig. Men jag skulle vilja lyfta fram en annan. Den är inte bäst men bland de bästa. Den handlar om Afghanistan och är tre år gammal men ännu högaktuell.

Här är en nyckelscen ur filmen - som nog ändå inte är en spoiler:



"Lejon och lamm" (Lions for Lambs) kom 2007 men jag missade den fullständigt trots att den gjordes av Robert Redford och Tom Cruise och Meryl Streep spelar de andra huvudrollerna. Misstänker att filmen aldrig visades bortom de svenska storstäderna och bara en kort tid - någon som kan bekräfta det? Hursomhelst verkar de svenska recensenterna antingen ha blivit oberörda, besvikna eller nästan arga av filmen.

Jag menar dock att filmen är synnerligen sevärd om man är intresserad av USA:s förhållande till Afghanistan (själva landet figurerar mycket sparsamt, mest som en kuliss) och gillar att se Cruise, Streep och Redford verkligen få prata av sig. Det är alltså väldigt mycket snack och lite action i denna film. Motsatsen till hur det brukar vara i amerikansk film...

Det här med en relativt stor amerikansk film som benämner USA som det nya Rom, alltså arvtagare till det romerska imperiet, tycker jag är en särskilt intressant säkerhetspolitisk/språklig detalj.

Jag tänker i alla fall snart se om min DVD-version av "Lejon och lamm", vilket jag som småbarnsförälder i princip inte borde göra, borde hushålla bättre med tiden.

Inga kommentarer: