söndag 26 september 2010

Krigsthrillern och sanningen

Krigsthrillern "Green Zone" med Matt Damon i huvudrollen har nu släppts på hyr-DVD och jag vill varmt rekommendera den. Men det filmen säger om beslutet att invadera Irak 2003 tål att diskuteras.

Om jag för en stund kopplar bort min iver att diskutera verkligheten bakom filmen så kan jag bara hålla med om att filmen är "en riktigt involverande bildupplevelse". Spännande och välgjord är det minsta man kan säga om dess rent filmiska kvaliteter, tycker jag. Men det blir mer komplicerat när man ska prata om vad filmen (indirekt) säger om Irakkriget, och särskilt om beslutet att invadera Irak 2003.

En bild från de verkliga striderna i Irak 2003. Ett stort antal veteraner från Irak medverkade i produktionen av "Green Zone". FOTO: USMC

Vad "Green Zone" i princip påstår (även om filmens upphovsmän säger att mycket är fiktion) är att Pentagon, eller lögnaktiga hökar inom Pentagon, körde över insiktsfulla CIA-veteraner. Hade de senare fått bestämma hade: 1. Irak knappast invaderats 2. Om så ändå skett, kaoset efter invasionen minimerats.

Wikipedias engelska hemsida om filmen skildrar korrekt kritiken mot filmen. Den verklige fanjunkare som Matt Damons karaktär är baserad på, Richard "Monty" Gonzales, har klargjort att han anser att man måste ta filmen med en stor nypa salt och särskilt dess "hökkonspiration". Se även denna recension. Vad gäller soldaternas uppträdande menar Gonzales att filmen är klart realistisk. Konstigt hade det varit annars, eftersom filmen dräller av amerikanska krigsveteraner som hela tiden fick möjlighet att styra i filmens utformning vad gäller soldathantverket. Detta är det som DVD:ns extramaterial mest handlar om (lite väl mycket).

Hur var det då egentligen med motiven till invasionen 2003? Kan inte påstå att jag läst särskilt många av alla de böcker som nu finns om Irakkriget. Men så mycket kan jag säga utifrån långa konversationer med författaren till böcker som Army Officer´s Guide (utgiven i femtio upplagor) och Operations Other Than War, nu avlidne överstelöjtnanten Keith E. Bonn (82nd Airborne mm), att han helhjärtat trodde att Irak besatt massförstörelsevapen (WMDs). Alltså, detta var hans övertygelse före och under invasionsskedet. Vi pratade om detta bara något dygn före invasionen och jag förstod att han då verkligen trodde att Saddam hade WMDs - som även Matt Damons filmkaraktär gör, inledningsvis.

Men kanske USA:s medborgare dock var medvetet förda bakom ljuset av en falang inom Pentagon och/eller av Bush och hans ministrar? Utesluter inte det, men vill inte heller, tills vidare, utesluta att även den amerikanska stats- och försvarsledningen själva trodde på WMDs i Irak. Kan någon rekommendera litteratur på precis denna punkt skulle jag välkomna sådana tips.

Sist men inte minst tycker jag som Nordenvän (farfar föddes i Oslo) att det är intressant att filmens manusförfattare Brian Helgeland i princip är norsk. Helgelands föräldrar kommer från Norge.

Apropå amerikaner med skandinaviska rötter sänder TV4 ikväll (26/9) filmen "Utlämnad" ("Rendition") med en viss svenskamerikan i huvudrollen. Filmen fokuserar på tortyr och självmordsbombare efter 11 september - på ett plågsamt vackert och intelligent sätt. Nu är jag givetvis rejält partisk på grund av Jake, men... döm själv!

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Kan någon rekommendera litteratur på precis denna punkt skulle jag välkomna sådana tips." Kan rekommendera http://www.bokus.com/bok/9789197457569/irak-att-lana-en-kittel/
En Annorlunda men intressant analys.

Anonym sa...

Det var inte bara Keith E. Bonn som hade uppfattningen att Saddam hade WMD, detta var baserat på avlyssning av Saddams generaler före, under och efter gulfkriget 1990-91 som i diskussioner med varandra bl.a. undrade vad som krävdes för att dessa skulle sättas in. Samma uppfattning hade höga irakiska officerare fram till och även under Irakkriget 2003. De var lurade av Saddam, som spred detta rykte för att han vara orolig för Iran och inte ville att de skulle göra något. Detta rykte gick runt i systemet och "alla" trodde att Saddam hade dessa vapen även efter det att UNSCOM framgångsrikt avväpnat Irak på 90-talet. Det var ett av skälen till att UNMOVIC sattes upp, men de hittade ju inte några vapen och Blix rapport om detta troddes inte i Washingtom som fortfarande kunde lyssa på irakiska officerare som fortfarande internt trodde att Saddam hade sådana vapen.

/Mikael

Lars Gyllenhaal sa...

Tack så mycket!

Att Bonn, som var min amerikanske förläggare, inte var ensam var och är jag fullt medveten om. Jag nämnde honom eftersom han var den i USA jag diskuterade mest med om Irak & WMDs. Vi hade flera timslånga samtal.

Mvh,

Lars