onsdag 2 november 2011

SAS och den svarta solen

En Long Range Patrol ur australiska Special Air Service (SAS). FOTO: LS Paul Berry Australian Government Department of Defence via ISAF

Jag vill kommentera tre av böckerna i senaste Pennan & Svärdet, dvs. nr 11/2011. Den gemensamma nämnaren är specialförband och SS, två tema som jag själv forskat i.


Jag kan inte kommentera översättningen av Seven Troop (den heter samma sak på svenska) av SAS-veteranen och pseudonymen Andy McNab, eftersom jag köpte boken på engelska. Jag kan inte heller komma med något slutbetyg eftersom jag först nyligen köpte boken och inte har kommit halvvägs än. Men så mycket kan jag säga att den börjar mycket bra och uppskattade man McNabs Bravo två noll är detta ett givet köp.

Det jag särskilt ser fram mot är att få läsa McNabs syn på just B20-patrullen med 20 års perspektiv (japp, det är 20 år sedan, tiden går...). Bravo två noll har under åren utsatts för hård kritik och jag undrar därför hur McNab nu väljer att skildra den mytomspunna patrullen.
Myter ja, som författaren och faktoidexperten Peter Olausson skriver i sin nya bok Tredje rikets myter så var inte bara Tredje riket fullt av myter, det var i sig en myt. Om Tredje rikets myter kan jag säga desto mer. Det här är en guldgruva för den som intresserar sig för de missförstånd, halvsanningar och rena fel som funnits och ännu förekommer i skildringar av Tredje riket.

Dessutom presenterar Peter Olausson en stor mängd nya uppgifter (dvs. nya på svenska språket) om några av de mest intressanta, ibland bisarra, aspekterna av nazismen och Hitlers rike. Några highlights ur mitt perspektiv: Thulesällskapet, de monstruösa Landkreuzer-pansarprojekten, flygprojektet Payen Pa.22 och den "svarta solen" i SS-borgen Wewelsburg. Lägg därtill att Olausson skriver på ett underhållande sätt. Jag diggar då han helt kort konstaterar "År 1939 skulle partidagarna ha freden som tema. De ställdes in på grund av krig". Givetvis har dock Olausson hittat en affisch från det inställda evenemanget, en av flera suveräna illustrationer i boken.

SS figurerar givetvis en hel del i Tredje rikets myter och SS är även i fokus i månadens förmånsbok i SMB, biografin Heydrich om Reinhard Heydrich, av före detta utrikeskorrespondenten Svante Löfgren. Om denna bok kan jag egentligen inte säga ett ord eftersom jag ännu inte har fått den, men eftersom Löfgren tidigare skrivit en av de bästa självbiografier jag läst antar jag att Heydrich borde bli en bra läsupplevelse, minst.

P.S.
Apropå SAS skrev jag nyligen en artikel om de nutida brittiska specialförbanden för den kostnadsfria artikelserien MILITÄRT!

Inga kommentarer: