måndag 31 oktober 2011

Tysk krigsveteran rekordpopulär

Trots att han var officer i Wehrmacht är Helmut Schmidt, 92, nu Tysklands mest respekterade politiker. Bilden togs 1977. FOTO: Executive Office of the President of the United States

I dagens DN finns en artikel om Tyskland som tyvärr ännu inte har lagts ut på nätet. Rubriken är "Spektakulärt drag från Schmidt - utser Merkels efterträdare".

Att den tidigare tyske försvarsministern och slutligen kanslern Helmut Schmidt (socialdemokrat) ännu är aktiv inom politiken och väldigt populär visste jag, men jag har nog underskattat hans popularitet. Enligt DN:s Jan Lewenhagen har Schmidt "uppnått orakelstatus" och kallas ibland "Tysklands högsta moraliska instans". Det Lewenhagen inte tar upp är att Schmidt var Wehrmacht-officer både på öst- och västfronten fram till 1945. Detta är inget avslöjande från min sida, bara ett intressant faktum som jag tror rätt få känner till i Sverige.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har för mig att detta fick PFLP bittert erfara i Mogadishu. Hur många i regeringen som var gamla plutonchefer som var vana att ge order som kunde leda till sina mäns död vet jag inte men tillräckligt många var det.

Engelska antikrundan i måndagen 31/10 innehöll en äldre dam som träffat en svensk som var i RAFs bombflyg under kriget kan ses 28 minuter in i programmet.