lördag 15 december 2012

Starkt om flykt från Nordkorea

Presentation av "Flykten från läger 14" på engelska.

I decembernumret av Pennan & Svärdet presenteras en bok med mycket brutalt innehåll. Men den bör dock läsas, och inte bara om du är intresserad av vad som sker inne i Nordkorea.

Jag har inte läst den nya svenska översättning som nu erbjuds genom SMB utan håller just på med den engelska versionen, Escape From Camp 14. Jag kommer att kunna läsa ut boken först imorgon men vågar redan rekommendera den, starkt. Det är på goda grunder som boken blivit en bästsäljare i bland annat Finland och Danmark.

Vän av ordning kanske undrar varför SMB säljer denna bok som vare sig skrivits av en militärhistoriker eller handlar om en soldat. Jag finner det dock befogat eftersom boken ytterligare belägger vilket militariserat samhälle Nordkorea är. Det var något jag själv började ana som tonåring. Jag bodde under fyra år bokstavligen intill Nordkoreas ambassad i Schweiz. Jag var själv ett diplomatbarn så jag tyckte det var lite besynnerligt att de nordkoreanska diplomatbarnen inte bodde i villa, som vi gjorde, utan vid denna tid bodde i ambassaden. En av dem, Kim, började jag umgås med trots att han var väldigt blyg, för att inte säga tråkig. Han bar alltid samma uniformsliknande klädsel som såg ut att helt nyss ha strukits.

Jag har inget minne av att Kim skrattade eller ens log en endaste gång. Men vi var närmaste grannar och det var en bit till mina närmaste klasskompisar. Så vi umgicks. Faktum är att vi byggde en raket tillsammans.

Varje gång jag mötte Kim eller någon av de yngre nordkoreanska diplomatbarnen fick jag en present. Oftast var det ett kuvert fullt med nordkoreanska vykort. Nästan alla motiv föreställde någon scen ur en opera i vilken man bar militära uniformer. Jag fick en sådan enorm trave vykort att det tog drygt tjugo år för mig att förbruka alla.

Man kan nog säga att jag tidigt insåg att Nordkorea - eller som landet formellt heter Demokratiska folkrepubliken Korea – är väldigt sjukt.

Kort sagt, missa inte Flykten från läger 14.

P.S.
Ja, Nordkoreas nya ledare Kim Jong Un fick sin skolgång i Schweiz, det var dock inte den Kim jag lärde känna, eftersom jag var där före Kim Jong Un anlände. Men jag kan nog säga att jag vet något om hans utländska uppväxtmiljö.

Inga kommentarer: