tisdag 4 december 2012

Första Viktoriakorset vanns vid Åland

Här, vid Bomarsunds fästning på Åland, förvärvades det första Viktoriakorset.

Det är inte varje dag som man blir riktigt förvånad av militärhistoria, för inget nytt under solen, kan man tycka. Men jag måste erkänna att jag fram till nu varit helt okunnig om att det första Viktoriakorset vanns inte långt från Stockholm.

När jag skrev Elitförband i Norden blev jag varse en i mitt tycke väldigt märklig sak, den ende person inom det lovprisade Special Air Service som tilldelats ett Viktoriakors är en dansk frivillig, Anders Lassen. Jag trodde väl inget kunde slå det men så läste jag den alltid läsvärda sidan "Fältpost" i senaste numret av Militär Historia (12/2012) och fann där ett kort läsarbrev som rejält överraskade mig. Kari Hämäläinen skriver där att den allra första insatsen som renderade ett Viktoriakors utfördes under slaget vid Bomarsund på Åland 1854. Slaget som utkämpades mellan ryska, brittiska och franska styrkor var en del av Krimkriget, som man ofta glömmer bort inte bara utspelade sig i Svarta havet, där Krim ligger.

Mannen bakom det hjältemodiga dådet i Bomarsund var Charles Davis Lucas. Triggad av läsarbrevet har jag nu läst mer om Bomarsund och förstår att segern där ansågs så betydelsefull i Frankrike att namnet Bomarsund skrevs in i Triumfbågen, alltså den mest kända, den i Paris. Någon läsare som sett det själv?

Av en slump är förresten den senaste personen som fått det klassiska Viktoriakorset, Bryan Budd, liksom Lucas från Nordirland.

Inga kommentarer: