söndag 3 februari 2019

Här bor Nordens tuffaste

De som var barn i Nordnorge under kriget får nu komma till tals ordentligt.

Nog visste jag att det var tufft att återvända till nordnorska Finnmark efter att stora delar av landsdelen medvetet förstörts av tyskarna under vintern 1944-45. Men i Roger Albrigtsens nya bok blir det hela tydligare.

Det lilla men väldigt historiskt fokuserade bokförlaget Kristiansen i Narvik har gett ut ytterligare en bok av Roger Albrigtsen, vars titel i översättning blir Med kriget som skugga och undertiteln Barndom i efterkrigstidens Finnmark. Det senare är faktiskt riktigt långt från Narvik - de flesta som inte bor i Nordnorge förstår inte hur långt det är mellan Nordland fylke, där Narvik ligger, och Finnmark - som gränsar till ryska Murmansks län. Roger Albrigtsen är en av författarna som stretar på med att upplysa mänskligheten om denna karga, ofta iskalla men ack så vackra del av världen.

I sin nya bok låter Albrigtsen dem som var barn i Finnmark under andra världskriget få berätta med ord och foton om hur det var att leva i en landsdel så förstörd att en del inte ens fick bo i lador den första vintern efter kriget, utan det fick bli tält. Nu var väl tält-tillvaron inte det vanligaste - standard var nog till att börja med en slags enkel stuga som efterhand blev hus. Vad däremot alla barn fick uppleva var ofattbara mängder med sprängmedel av olika slag, liksom annan efterlämnad krigsmateriel.

En del av barnen var också själva konkreta resultat av kriget i och med att deras fäder varit tyska soldater. Det är svårt att inte bli berörd av hur Martin Schanche mobbades inte på grund av något han sagt eller gjort utan bara av den anledningen att hans far varit en tysk pilot.

Högintressant är det också när författaren låter oss läsare få en inblick i arbetet med oexploderad ammunition (OXA) i Finnmark. Först genom denna bok fick jag riktigt klart för mig hur enorma mängder som finns kvar. Men spåren av kriget finns även inuti och utanpå många av dem som var barn i Finnmark under krigen - i form av synen av krigsfångar som bokstavligen slås ihjäl eller splitter i kroppen från livsfarliga lekar med olika slags ammunition.

För mig som bor i Piteå kommun var det särskilt rörande att få läsa om ett av flera nordnorska barn som skickades hit 1945 för att det var för farligt och fattigt hemmavid. Vi känner väl till de finska flyktingfamiljerna som togs emot hösten 1944 i norra Sverige men inte mycket har skrivits om barnen från Nordnorge. Jag kan faktiskt inte på rak arm minnas en enda bok på svenska om dem. Många svenskar verkar förresten vara rädda för att ge sig i kast med böcker på norska - men jag vill påstå att denna är skriven på rätt okomplicerad norska. Så har du intresse för att förstå Finnmarks moderna historia bör norskan i detta fall inte vara ett hinder - läs Med krigen som skygge.

4 kommentarer:

K-G Norén sa...

Den boken vore något för mig, färdas just mellan Berlevåg och Kirkenes med Hurtigrutens M/S Lofoten. Det blåser och är omkring 15 grader C minus. Sjön slår mot på babordssidan, det meddelades nyss att denna sida är avlyst. Mina tankar går till konvojerna mellan England och Murmansk under kriget. Ett tufft jobb. Jag slipper förhoppningsvis ubåtarna. Och Focke Wulf Condor.

Sofia's Corner sa...

Grymt kul att läsa din fina recension av Rogers bok. Angående OXA... Vi hade precis flyttat till Lakselv, och Roger och jag var kollegor på turistinformationen här. Min man och jag grävde runt på vår tomt för att plantera häck. V hittade massa järnskrot, keramikskärvor (från gamla avloppsrör) och även OXA.. en patron! Jag som är uppvuxen i södra Sverige, och har noll kunskap om vapen och ammunition, tyckte ju att det var lite spännande. Jag tog med patronen, i en plastpåse, till jobbet. Roger klassade mig som galen; men tog hand om kulan ändå.
Roger har lärt mig otroligt mycket om den lokala historien. Mycket intressant!

Unknown sa...

Tack! Superintressant! Jag reste runt i Nordnorge 2014 och var till ryska gränsen vid Jacobs Elv. Rekommenderar Gjenreisningsmuseet for Finnmark og Nord Troms i Hammerfest.

Lars Gyllenhaal sa...

Ja Ulla, ett gripande museum i Hammerfest!