söndag 6 april 2014

Finns Finland?

Man kan notera i filmen att den finländske medborgaren har rätten, alltså inte bara skyldigheten, att försvara sitt land.

Finns verkligen Finland? Det kan man börja undra med tanke på att noll medier i Sverige tagit upp de ryska skjutövningar vid finska gränsen som inte bara orsakat nödsamtal i Finland utan även tagits upp av den amerikanska TV-kanalen NBC.

Att Ryssland härom dagen ljudligt anklagade Ukraina för att ha skickat in 25 spioner/sabotörer in i Ryssland missades visserligen inte av svenska medier, det blev en TT-notis. Men även om anklagelsen skulle vara "nonsens", som Ukrainas säkerhetstjänst svarade, är väl anklagelsen i sig synnerligen allvarlig och tarvar åtminstone en smula analys? Inte minst också för att åtminstone en rysk statlig nyhetskälla passade på att lägga in en koppling till en svensk (se under tredje bilden). En slump?

Hur är då det konkreta militära läget vid Ukrainas gräns? Än så länge saknas bekräftade påtagliga minskningar i antalet ryska förband, i veckan har istället tecken på motsatsen dykt upp. Därför kan det vara lämpligt att spana in den senaste brittiska analysen av olika ryska militära handlingsalternativ mot Ukraina.

Många har genom den ryska Krim-operationen blivit varse Rysslands moderna uniformssystem, men faktum är att Putin för några veckor sedan inspekterade försök med ännu modernare uniformer och personliga IT-system - se ovan. Ja, det är en kvinnlig kulspruteskytt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

En annan viktig faktor som inte tagits upp av media i Sverige är Finlands upprepade uppmaningar till Nordiskt samarbete i försvarsfrågan.

Läs valfri artikel från HBL.

Strilsäker sa...

Finland finns i allra högsta grad. Men kanske inte i det svenska medvetandet och helst inte nu med tanke på hur saker utvecklat sig.
Må hända att det är av lite högfärdighet, Finland har alltid setts som lite bakom eller efter i svenska ögon.

Jag genomför just nu min värnplikt i Finland. Skillnaden mot svenskt dito och NBG är diametral. Här har nog aldrig fina ideologier och idéer fått fotfäste utan allt bygger på "tråkiga" analyser.

A. Nilsson sa...

Strilsäker: hur du ser på Finland är din sak. Personligen har jag aldrig sett Finland som bakom över huvud taget. Dra inte in andra i dina åsikter.

Sub-lieutenant sa...

Strilsäker: Värnplikten gör man inte i en handvändning i Finland, du är värnpliktig tills du fyllt 60, ifall du är befäl. I övrigt fall till 50. Dvs det du gör som bäst är "milin", miltärtjänstgöring/beväringstjänst. I Sverige är ju terminologin annorlunda, och smittar ibland av sig över viken. Lycka till!

Strilsäker sa...

A. Nilsson: Det är inte min syn på Finland. Jag är sverigefinsk, född och uppvuxen i Sverige. Detta är den generella bilden av Finland i Sverige. Hade jag fått en krona för var gång jag hört bakåtsträvande, alkoholism, knivslagsmål och inskränkhet osv. Hade jag varit rik nu.

Sub-lieutenant: Ja det finns en rad skillnader mellan svensksvenska och finlandssvenska. Exempelvis i "soldatens handbok" motsvarande svenska soldf. Heter magasin, kassett. Alltså den sak man fyller med patroner och stoppar i sin automatkarbin/sitt stormgevär.
Jag är för tillfället i AUK1 och jag har sagt nej till RUK. Finland har repetitionsövningar, vilka sverige skrotade i början på 90-talet. Jag vet inte om jag kommer delta i dessa framöver.
I Sverige är jag inte längre krigsplacerad. Kommer pliktlagsstiftningen åter blir jag således värnpliktig igen.

Anonym sa...

ryssen har gått över gränsen i ukraina varför skall ryssen ha fribrev.