fredag 28 februari 2014

Putins hjältar på Krim

De mystiska soldaterna som jag diskuterade utan att kunna se dem.

En dramatisk dag går mot sitt slut och jag vill passa på att kommentera vad jag tidigare idag sade till Aftonbladet om den nu pågående militära konflikten på Krim.

Artikeln (som gjordes igår och publicerades imorse, länk ovan) blev bra men mina kommentarer i Aftonbladets TV-inslag om Krim, som ses via samma länk, blev delvis lite konstiga eftersom jag inte hade sett bilderna som diskuterades i sändningen - jag var nämligen bara med per mobiltelefon utan stor skärm, eftersom jag inte var hemma. Väl hemma har jag nu kunnat granska bilderna. Jag föreslår att du som äger ett exemplar av Ryska elitförband tar fram den från bokhyllan och spanar in sidorna 146 och 154 och själv jämför med klippet ovan. Kort sagt är min bedömning nu att de yngre soldaterna i klippet antingen tillhör ryska GRU-spetsnaz eller VDV, luftlandsättningstrupperna, alternativt marininfanteriet. Är det VDV lutar jag mot att det är spaningssoldater ur VDV, alltså VDV-spetsnaz.

Sedan skulle jag vilja påpeka att konflikten nu har en till "spelare" eftersom Putins favorit-MC-klubb Nattvargarna (på engelska Night Wolves) nu är på väg in i området. Klubben har särskilda band både till presidenten och den ryska flottan, som klippet nedan från 2011 påminner om.

Putin hos Nattvargarna och ryska flottan vid Svarta havet, missa inte Putins slutord.

En typisk medlem i Nattvargarna ser ut ungefär som "Oddball" i filmen "Kellys hjältar" och apropå det heter ledmotivet i den filmen "Burning Bridges"...

6 kommentarer:

Björn Giulianetti sa...

Tack för intressant & läsvärd artikel Lars.

Den dramatiska (& tragiska) händelseutvecklingen i Ukraina förefaller från Rysk sida följa principerna för vilseledning.
Ref vidare till boken 'Den stora maskeraden' av Lars Ulfving (Försvarshögskolan, Stockholm 2000).

Anonym sa...

Jag tycker det vore intressant med en djupare bakgrunds-bekrivning av situationen.

Att rysk militär sedan länge har baser på Krim är väl inte en nyhet.

För övrigt ser jag inte kopplingen till MC-åkning.
Hur dessa ser ut har dessutom marginell betydelse för Ukraina.

Mer intressant vore att beskriva den nuvarande oppositionen Svoboda och dess historik och partiprogram.

/Anders

Anonym sa...

Det känns som om oppositionen i Ukraina behöver analyseras djupare för att en hel bild av situationen skall kunna utmålas.
Svoboda har historiska kopplingar till fascistiska eller rent av nazistiska grupper. Nog måste detta ses i sitt sammanhang för att kunna bedöma situationen fullt ut.

Vidare bör man studera förfarandet för hur Janukovich avsattes. Ukrainska författningen har klara direktiv för hur misstroende mot presidenten skall hanteras. I detta fallet måste man nog diskutera om det som hänt är i linje med gällande regelverk.

/Anders

Anonym sa...

Nattvargarna, är det här en rysk version av Hells Angels?

Lars Gyllenhaal sa...

Hej Anders,

Svoboda-partiet är nog ett av Europas minst intelligenta men å andra sidan finns LDPR i Ryssland, med liknande väljarstöd. På vilket sätt skulle MC-gäng kunna mildra i en konflikt och vad anser du om soldater som inte bär sina märken?

Vänliga hälsningar,

Lars

Unknown sa...

Lars,

Hittade en intressant sida, håller du med om slutsatserna nedan angående de "omärkta soldaterna"?

http://www.suomensotilas.fi/en/artikkelit/crimea-invaded-high-readiness-forces-russian-federation

Mvh
Ove H