torsdag 8 november 2012

Hemlig krigsbas hittad i Lappland

Så här glad blev jag när jag kom fram till den forna OSS-basen Sepals I vid Treriksröset. Nu har även Sepals Gorgon lokaliserats.

Idag nås de flesta svenska kiosker av en krigshistorisk nyhet. Jag berättar i det nya numret av Soldat & Teknik att OSS-basen Sepals Gorgon till slut har hittats i norra svenska Lappland.

Som jag berättat i Tyskar och allierade i Sverige har jag besökt de av amerikanska OSS utrustade och ledda Sepalsbaserna I till III. De var hemliga USA-baser i de svenska fjällen 1944-45, bemannade med norska elitsoldater. I det nummer av Soldat & Teknik som från och med idag ska finnas i kioskerna (nr 6/2012) finns en sexsidig artikel om dem inklusive några nya bilder och en nyhet om dem. Varken jag eller författaren av boken Operation Sepals, Roger Albrigtsen, har lyckats hitta den fjärde basen, Sepals Gorgon, som en tid var högkvarter för alla Sepalsbaser. Men nu är den hittad - av tre av våra läsare!

Roger och jag har känt till den ungefärliga positionen men har vid sökande på plats alltså kammat noll. Inte helt oväntat eftersom terrängen är svår och själva byggnaderna demonterades vid krigsslutet. Men alla militärbaser lämnar dock spår och vi har därför aldrig släppt tanken på att en dag finna rester av Sepals Gorgon. Nu har alltså tre av våra skånska (!) läsare förekommit oss, efter sex fjällvandringar i området. Det är bara att gratulera! Bilder, namn etc i tidningen.

Det återstår, trots denna upptäckt, en del att utröna om Sepals, liksom om de brittiska motsvarigheterna i de svenska fjällen. Ett gäng norrländska radioamatörer ligger nu i startgroparna för en ny Sepalsexpedition och har just startat en blogg i det syftet. Spana in den liksom hemsidan om deras förra projekt, med Lancasterbombaren "Easy Elsie" i Porjus (med Lancasterljud, skruva upp ljudet!).

Inga kommentarer: