onsdag 14 april 2010

Inte dags för Katyn?

Redan före planet med Polens samhällsledning ombord kraschade var Katyn ett lika starkt begrepp som Auschwitz i Polen. I Sverige är det sannolikt ännu många som inte känner till vad som hände i Katyn 1940. Många hade inte ens hört namnet före flygkraschen. Är det inte vid sådana här tillfällen som TV kan göra en viktig insats?

Det Maciej Zaremba skrev i DN igår och i förrgår borde varje historieintresserad person läsa. Jag håller med Zaremba om betydelsen av att rysk TV har visat Andrzej Wajdas film "Katyn" från 2007. Det bådar gott mitt i denna fruktansvärda nygamla tragedi.

Jag lever i tron att varken SVT, TV4 eller någon av de andra vanliga svenska kanalerna ännu har visat "Katyn". Kanske har jag fel?? Men i så fall borde det väl ändå vara läge för en repris nu?

Man skulle som faktamässigt komplement kunna visa Marcel Lozinskis dokumentärfilm från 1990 "Las katynski"? Jag har tyvärr inte haft möjlighet att själv se vare sig den eller "Katyn" pga. bostadsort, men förstår att bägge är synnerligen sevärda.

Det här är trailern för "Katyn" med engelska undertexter:



Här är Katyn-regissören Andrzej Wajdas egna ord om filmen.

Här är den mest fantastiska samling av källor om Katyn som jag sett.

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst är det så. Tv kan (ska?) fylla en viktig oberoende upplysningsroll för den breda massan. Vi har kunnat se åtminstone två bra dokumentärer på svt de senaste veckorna, Videocracy och om Exxon Valdez katastrofen. Bra jobbat. Kanske nappar svt även på Katyn tråden? För egen del tycker jag det vore upplysande om detta mycket värdeladdade ämne kom upp på duken även i Sverige.