måndag 30 december 2013

"Lägg en rökgranat i dammen!"

Bosnien 1993, enkelt och utan speaker men mycket sevärt.

Generöst av Johanne Hildebrandt att ge bort Krigare i pdf-form. Minnesgoda bloggläsare minns att jag tyckte att det var årets bok 2011, dvs av de militära böcker skrivna på svenska som jag läst.

Vad gäller den svenska militära bokskörden 2013 var När Balkan brann! av Ulf Henricsson den bok som gav mig mest. Största anledningen till att jag blev så förtjust i den är nog att den både handlar om individer, skarpt ledarskap och dessutom fått med den stora bilden - i det här fallet att den omfattande svenska insatsen på Balkan till stor del blev av för att betala Sveriges "EU-biljett".

Filmklippet ovan kompletterar boken rätt bra. Två minnesvärda citat från klippet: "Lägg en rökgranat i dammen!" och "Det ska inte behöva till ett världskrig för att köra ut mjöl till behövande människor".

På min lite mer personliga blogg avser jag att imorgon sammanfatta det säkerhetspolitiska året ur min synvinkel samt komma med några gissningar om 2014.

Inga kommentarer: