onsdag 18 april 2012

Sveriges nya amfibiska försvarsminister

Sveriges nya försvarsminister Karin Enström redogör i detta klipp från december för sin syn på världens säkerhetspolitiska "hot spots".

Att Karin Enström, som just blev Sveriges försvarsminister, är kvinna och har en bakgrund som officer (kapten) har viss betydelse. Personligen tycker jag det är lite kul att hon finns med i min bok Elitförband i Norden (s. 82).

Skälet till det är att hon är yrkesofficer i amfibiekåren. Alltså grattis till alla amfibiska bloggläsare.

Jag har medvetet inga politikers bloggar i min blogglista till höger men gör nu ett undantag och lägger till Karin Enströms blogg, eftersom hon nu delvis måste lämna partipolitiken. Hoppas förresten att hon fortsätter att ha kvar kommentarsfunktionen på sin blogg. Förra försvarsministerns blogg hade som bekant ingen interaktivitet.

Det blir nu till att ta sig an en rad mindre angenäma arv, inte minst det akuta datorstrulet inom Försvarsmakten.

Lycka till med nya jobbet, Karin Enström!

UPPDATERING 12:16 Som bloggläsaren GW just påpekat (se första kommentaren nedan) var det ingen klockren rubrik av mig för detta inlägg. Försvarsministern 2006-2007 Mikael Odenberg gjorde ju sin GU inom kustartilleriet och tillhör numera amfibiekåren som reservofficer (major). Därför har jag nu även ändrat lätt i rubriken. Ber om ursäkt för detta...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gustav Wasa sa...

Odenberg, Syrén och Husky har alla en bakgrund på KA1 sedemera Amf1, så "skogsmatroserna" är väl representerade i svenskt samhällsliv sedan tidigare.

Lars Gyllenhaal sa...

Jag missade Odenbergs bakgrund, men det var kustartilleriet när han grundutbildades. Alltså var han väl mer kustartillerist än amfibiesoldat. Du har dock en poäng, helt klart!

Mvh,

Lars

Anonym sa...

Innan man upphöjer Karin till
elitsoldat bör man notera att hon tjänstgjort i kustartilleriet från 1987 fram tills hon blev heltidspolitiker i början av 90-talet. Därefter har hon varit tjänstledig från sitt arbete inom försvarsmakten. Hon har alltså aldrig verkat ínom amfibiesystemet även om hon har en formell anställning vid regementet. Inte för att det är något som helst fel med att vara kustartillerist, tvärtom!