lördag 6 februari 2010

Motiv till ryska "presenter"?

På Gotlands redaktioner är man alerta. Men hur var det med motiven till att dumpa så pass mycket extremavfall så långt från Lettland och så pass nära Sverige??? Och händer det inga trevliga saker i österled? Jodå, det gör det.

Äntligen finner jag detta uttalande av FOI:s Rune Berglind, en som borde vara bland Sveriges mest insatta vad gäller de eventuella dumpningarnas farlighet

Fast helst bör vi väl samtidigt börja leta och fråga våra ryska grannar.

Jag måste erkänna att jag ännu inte kommit på något motiv till att utföra så pass omfattande och extrema dumpningar så pass nära Gotland, dessutom under åren 1989-92. Vad säger du, käre bloggläsare? Kanske jag kommer på något när jag vaknat ordentligt om några timmar men just nu känns det hela ännu ytterst, ytterst obegripligt.

Goda nyheter finns dock även. Staffan Skotts essä i DN härom veckan finns nu till slut på nätet. Läs den.

2 kommentarer:

Jonathan sa...

*tar på sig foliehatten*

Hoppas på att det exploderar, eller spids över gotland, för att göra Gotland obeboligt och sedan kommer Sovjet och önskar att "städa upp den svenska röran?"

Sven-Eric sa...

Jag har alltid haft behållning av att läsa dina böcker, Lars G, särskilt då Nordkalotten-boken men börjar du hänvisa till en sån som Staffan Skott så sjunker du som en sten i trovärdighet. Tänk på det!