måndag 24 november 2014

Ubåtsangreppet på väg till Gotland

84 personer dödades vid torpederingen.

Om några timmar är det exakt 70 år sedan en sovjetisk ubåt torpederade det svenska passagerarfartyget Hansa på väg mellan fastlandet och Visby. Mer om händelsen finns här. Kanske även i morgondagens tidningar?

De dödade omnämns på en minnesskylt i Visby domkyrka och jag bara antar att det kanske blir någon minnesstund för dem där, är du i Visby den 24 november så kan du se efter och om inte annat själv helt enkelt titta på minnesmärket som visst skall vara inuti kyrkan - har ej själv sett det.

1 kommentar:

Anonym sa...

JAG KOMMENTERADE FÖRHASTAT OCH FELAKTIGT. DET HÄNDE JU INTE 1914. MEN DET JAG ANNARS SA STÄMMER ÄNDÅ.
sANNOLIKT RAPPORTERADE DEN SOVJETISKE KOMMANDÖRE3N ATT ETT TYSKT ÖRLOGSFARTYG HADE SÄNKTS.
vI MINNS MED SORG DE OSKYLDIGA OFFREN I DRAMAT.
HURR KUNDE JAG LÄSA SÅ FEL. jAG BER OM URSÄKT.