Den just färdigställda T-37:an i skala 1:1. Fler bilder finns i slutet av detta inlägg.
En sovjetisk amfibiestridsvagn har just ”återuppstått” i en by mellan Kalix och Haparanda. Allt började med att en äldre herre gav mig ett kuvert med opublicerade fotografier från andra världskriget. På bilderna såg jag olika tyska och allierade flygplan och pansarfordon lastade på tyska godsvagnar. Det speciella var att bilderna skulle vara tagna i Haparanda.
Tidigare trodde jag att det inte fanns någon substans i ryktena om tyska transporter av pansarfordon genom Sverige. Visst, transporter av flygplan liksom artilleri och lastbilar hade förekommit. Men eftersom jag varken stött på dokument eller bilder av pansartransporter så antog jag att en del observatörer hade misstagit lastbilar för pansarfordon. Hos Järnvägsmuseet i Gävle fann jag dock en bild av samma plats i Haparanda som där pansarbilderna togs. Jag besökte även platsen. Därmed fanns det ingen tvekan om var bilderna hade tagits och jag kunde offentliggöra dem i Andra världskriget i Sverige (2019).
Här ses under omlastning i Haparanda T-37:an och en bit av BT-7:an. FOTO: privat
De tre typerna av pansarfordon på de tidigare opublicerade bilderna är den sovjetiska stridsvagnen BT-7, den sovjetiska amfibiestridsvagnen T-37A och den brittiska pansarbandvagnen Bren Gun Carrier. Inga tyska soldater syns på bilderna men däremot olika skadade tyska flygplan. Vad säger då att transporterna inte var svenska? Det är själva godsvagnarna, märkta med tyska ord och ortnamn.
En till Haparanda-bild och här skymtar T-37:ans propeller och roder. FOTO: privat
För fler Haparanda-bilder från krigsåren hänvisar jag till min bok. Det som hände efter bokens publicering är nästan lika märkligt som bildfyndet. Jo, det finns en affär med militärt överskott i Sangis, Armystuff.se, och där har man tagit del av mina rön med stort intresse. Så stort att man bestämde sig för att skapa en T-37A i trä. Det uppmuntrade jag dem till att göra - dels eftersom området bevisligen haft besök av en sådan vagn, dels för att det finns så få bevarade T-37A - en hos Arsenalen i Strängnäs, två på offentliga ryska muséer och en på ett privatmuseum. Detta trots att det tillverkades över 2,500 exemplar i sovjetiska fabriker mellan 1933 och 1936.
I lördags var det så dags att se den just tillverkade T-37A-trämodellen, som nu står färdig i Sangis, intill E 4:an och mycket nära en modell av en Sopwith Camel, en Jeep och andra militärfordon. För varje sommar blir det fler maskiner och träfigurer - det är snart ett friluftsmuseum.
Notera propellern, rodret och stegen. Men klättra försiktigt, håll uppsikt på barn.
På avstånd ser de rätt riktiga ut men kommer man närmare ser man att de är lite förenklade, inte minst för att kunna tåla oöm behandling av yngre besökare (därav också den tillagda stegen baktill). Stort tack till Armystuff.se för att ni förverkligade tanken att låta en ”tank” i min bok få återuppstå! Avslutningsvis en till bild med modellbyggarna Jarmo och Mikael som besättning.
De ryska vagnarna som omlastades i Haparanda var sannolikt krigsbyte från Salla-fronten 1941. Troligen gick de direkt med tåg till Norge. Det finns bilder från Oslo och Norge som verkar visa samma vagnar (detaljer som plåtskador på skärmar m.m. verkar identiska) samt div. kanoner i samband med någon typ av offentliga utställningar med krigsbyte från östfronten.
SvaraRaderaTack Håkan! Det var en av mina hypoteser och nu önskar jag bara få tips på böcker eller sajter där dessa utställningar är med. Bästa hälsningar, Lars
SvaraRaderaHej, kolla nedan.
SvaraRaderaOslo utanför Stortinget augusti 1941
https://tv.nrk.no/serie/filmavisen/1941/FMAA41000441/avspiller
Trondheim januari 1942:
https://digitaltmuseum.no/011012893533/brann-i-harmonien-pa-torvet/media?slide=5
Har även nån bättre bild med detaljer nånstans om jag letar...
:-) Håkan
Stort tack Håkan! Väldigt bra och speciellt för mig eftersom jag stått på den platsen i Trondheim! Undrar om de kanske blev kvar där. Ska kolla med norska källor vid tillfälle. Bästa hälsningar, Lars
SvaraRadera