Som alla möjliga medier nu har rapporterat, utom svenska, har Frankrike och Ryssland tagit ytterligare ett steg i Mistral-affären. Ryska källor hävdar att det kommer att sluta med fyra fartyg.
Det lär enligt ryska källor bli en Mistral per flotta - Ryssland har fyra flottor.
Varför slutfördes inte Mistral-affären under Medvedevs franska resa denna vecka? Förklaringen verkar vara att Sarkozy bra gärna vill att inte blott ett av fartygen byggs av franska händer (han vill få ut maximalt antal arbetsplatser ur affären). Om detta och andra aspekter fortsätter alltså Paris och Moskva att förhandla.
Denna analys av fartygens betydelse verkar hittills mest rimlig. Kort sagt: fartygen är nog främst en del av Rysslands mer geografiskt avlägsna ambitioner. Men, kan man då fråga sig, innebär inte ryska Mistral-fartyg utanför t ex Latinamerikas kuster risk för mer friktioner med andra stora sjömakter? Friktioner som i sin tur kan komma att få konsekvenser i Europa? Den som lever får se.
Den som är musikaliskt lagd kan nu börja sjunga "Fyra bugg och en Coca-Cola" med ny refräng: "Fyra Mistral varav en till Kola" :-)
Ja den kan nog bli en hit, särskilt i moder Ryssland. Men den står sig nog ändå slätt i jämförelse med den amerikanska versionen: "elva hangarfartyg varav alla brädar kola"
SvaraRadera