måndag 23 januari 2012

Smartast angripa viljan


En alternativ trailer för den nya versionen av "Tinker, Tailor, Soldier, Spy".

I helgen var jag och såg den nya versionen av "Tinker, Tailor, Soldier, Spy". Jag hade rätt höga förväntningar men undrade även om någon verkligen kunde axla Obi-Wan Kenobis (Sir Alec Guiness) mest sofistikerade mantel?

Innebär "Smiley" för dig först och främst inte ett :-) utan George Smiley? Välkommen till Obi-Wanklubben!

Jag blev inte besviken - den nya versionen överträffade mina förväntningar. Dock måste jag avslöja två saker. Filmen är inte riktigt vad trailern ger sken av. Det är väl bara några sekunder här och där som påminner om en vanlig spionfilm. Förvänta dig alltså ovanligt lite action men fenomenalt skådespeleri (och foto, wow!). Det enda som avslöjar att filmen inte inspelats 1973 är att John le Carré själv - i sin verkliga nuvarande ålder - dyker upp ett ögonblick. Som Hitchcock brukade göra i sina filmer.

Vad handlar filmen - och boken med samma titel - ytterst om? Den sätter fingret på att underrättelsetjänst förutom information (från korrekt till tvärfalsk) i hög grad handlar om lojalitet - till människor, länder, filosofier och ideologier (kanske oftast i den ordningen).

Lojalitetsdörren är en direktingång till viljan, som är grundläggande för allt handlande. Därför är fallskärmsjägarnas valspråk alltid så relevant: vilja, mod och uthållighet.

Smartast alltså att inrikta sig på att påverka viljan. Därmed kommer jag till dagens första egentliga lästips: en inte längre ny men dock för lång tid framöver aktuell artikel av en svensk officer, David Bergman: "Vad är egentligen Cultural Awareness? Från specialförband till Hearts & Minds hos gemene soldat". Ett kort smakprov: "En överfokusering på kulturella faktorer gör att vi lätt ser skillnaderna som större och mer oöverkomliga än de i själva verket är".

Specialförbandet som Bergman först tar upp är brittiska Special Air Service (SAS), särskilt aktuella genom att man har det yttersta ansvaret för årets OS i London.

Som Bergman tar upp lyckades SAS både påverka viljan hos en stor mängd "vanliga människor" och projicera Storbritanniens vilja för den lokala makteliten. Resultatet blev en milstolpe inom "winning hearts and minds".

Dagens sista lästips blir betydligt färskare, från Wired, som belyser amerikanska militära tänkares förhoppningar om att snart kunna vinna "hearts and minds" med hjälp av helt nya sociala medier: "Special Forces Get Social in New Psychological Operation Plan".

Får vi månne se en SAS-app? Något säger mig att britterna är mer skeptiska till dessa idéer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har sett fram emot "Tinker, Tailor, Soldier, Spy." Tyvärr går den inte på någon biograf i närheten. Särskilt konstigt med tanke på filmens svenska regissör, Tomas Alfredson. Gillar verkligen John le Carré, en författare som står ut, un grande auteur!

Om jag inte minns fel har jag för mig att John le Carré skrev sin första bok "Spionen som kom in från kylan" på bara fem veckor. På bussen till och från sitt dåvarande tjänstgöringställe i kalla krigets Berlin. Den bok som jag håller som den bästa. Men så är han också på en helt egen nivå.

En annan favorit jag inte kan låta bli att nämna är "Den gode Tolken" utgiven 2006.

Martin K sa...

Svenskarna har ju varit duktiga på sånt. Finns ju på facebook, appar t smartphones, grymma tv o radioreklamer...fan, hade jag inte familj hade jag försökt ta värvning med utlandstjänst ;D